Jeeves: Jeeves säljer programrättigheterna till sitt HRM ...

Jeeves säljer programrättigheterna till sitt HRM system (JEEV) Jeeves Information Systems kan idag meddela att man säljer programrättigheterna för sitt Human Resource Management (HRM) system till HRM Software AB för 6 MSEK. Lösningen kommer att byta namn från Jeeves HRM till HRM när HRM Software AB blir ägare. Jeeves HRM är numera ett komplett system för human resource management. Jeeves kommer att fortsätta erbjuda sina kunder en paketerad version av HRM som en del av sitt affärssystem Jeeves Enterprise. HRM funktionalitet kommer därför även fortsättningsvis att finnas tillgänglig som en integrerad modul i Jeeves Enterprise under namnet Jeeves HRM. Jeeves kommer även att bibehålla sin produktexpertis inom HRM området. - Att kunna erbjuda en integrerad HRM lösning med Jeeves Enterprise är kritiskt för Jeeves och något som många affärssystemskunder efterfrågar. Detta ville Jeeves uppnå när vi köpte HRM produkten för 2 år sedan. Vi kommer fortfarande att leverera det, men samtidigt låta HRM Software ta denna moderna HRM lösning till en bredare marknad än den som vi verkar inom med våra andra produkter. Vi ser inte oss själva som den bästa långsiktiga ägaren för detta HRM system, säger Nicolas Ehrling, Verkställande Direktör för Jeeves Information Systems. - Vi kommer att fortsätta ett nära samarbete med Jeeves med en paketerad lösning för den vanlige Jeeves kunden. Detta eftersom både HRM Software och Jeeves ser en stor potential för HRM systemet integrerat med ett affärssystem såsom Jeeves Enterprise som riktar sig mot små och medelstora företag, säger Sven Ingemarsson, verkställande direktör och en av grundarna av HRM Software AB. - HRM är en komplett och modern HRM lösning som med fördel kan användas av större kunder än de vi har som målgrupp för våra affärssystemserbjudanden. Därför är vi inte de bästa ägarna ur ett strategiskt perspektiv. Vår övertygelse är att man måste kunna fokusera på lösningens hela marknad och HRM som en vetenskap för att kunna ge produkten dess bästa möjliga tillväxtpotential. Jeeves Information Systems är inte den ägaren, säger Lars Dahlberg, Sales & Marketing Director för Jeeves Information Systems. Globalt använder fler än 3000 företag i mer än 40 länder affärssystemslösningar från Jeeves i sin dagliga verksamhet. Jeeves kommer genom detta samarbete även fortsättningsvis kunna erbjuda ett komplett affärssystem inklusive HRM. Försäljningspriset uppgick till 6 miljoner kronor. Som del i avtalet kommer Jeeves att erhålla royalty på viss HRM-försäljning men också motköpa licenser av HRM Software till ett värde av 1,5 miljoner kronor via sina partners och slutkunder. Innan avyttringen uppgick HRM systemets bokförda värde till 3,9 miljoner kronor. Försäljningspriset betalas kontant. För mer information, vänligen kontakta: Nicolas Ehrling Verkställande Direktör, Jeeves Information Systems AB Tel: +46 (0) 704-80 60 70 E-mail: nicolas.ehrling@jeeves.se Sven Ingemarsson Verkställande Direktör, HRM Software AB Tel: + 46 (0) 733-25 41 71 E-mail: sven.ingemarsson@hrmsoftware.se Fakta om Jeeves Information Systems Jeeves Information Systems AB utvecklar affärssystem för företag inom tillverkning, handel, service- och tjänstesektorerna. Företaget är fokuserat på produktutveckling medan försäljning sker genom dotterbolag, partners och återförsäljare. Koncernen samarbetar med bortåt 60 partners globalt och i Sverige finns partners representerade på ett tjugotal orter. Företagets huvudprodukter är Jeeves Enterprise och Garp, som sammantaget finns installerade på mer än 3 000 företag. Den nuvarande verksamheten startade 1992 och sedan 1999 är företaget noterat på Stockholms Fondbörs O-lista. Mer information finns på: www.jeeves.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=352724&fn=wkr0001.pdf