Sandvik: Sandvik förvärvar verksamhet för verktygstillver...

Sandvik förvärvar verksamhet för verktygstillverkning i USA Sandvik Hard Materials har träffat en överenskommelse med Rexam, en global koncern inom konsumentförpackningsindustri, om förvärv av företagets tillverkning av hårdmetallverktyg för burktillverkning vid Rexams nordamerikanska Equipment Manufacturing Division i Chicago, USA. Den verksamhet som förvärvas av Sandvik representerar en fakturering på omkring 50 MSEK. Som en del av överenskommelsen har Sandvik och Rexam träffat ett långsiktigt avtal som innebär att Sandvik skall förse Rexams nordamerikanska burktillverkning med hårdmetallverktyg och service i Nordamerika. I förvärvet ingår inte personal och anläggningar. Verksamheten i Chicago inklusive maskiner och utrustning kommer att överföras till Sandvik Hard Materials motsvarande fabrik i Minneapolis, USA. Detta beräknas vara slutfört i juni 2007. - Förvärvet är ytterligare ett led i vår strategi att etablera en världsledande ställning som leverantör av högpresterande verktygslösningar för tillverkning av dryckesburkar. Det kompletterar också vårt nära partnerskap med Rexam på marknader utanför Nordamerika, säger Tom Erixon, chef för Sandvik Hard Materials. Sandviken den 8 januari 2007 Sandvik AB; (publ) För ytterligare information, kontakta Tom Erixon, chef för produktområde Sandvik Hard Materials, tel 026-26 69 00 eller Jan Lissåker, chef för Investor Relations, Sandvik AB, tel 026-26 10 23. Sandvik är en global industrikoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfria material, special-legeringar, högtemperaturmaterial samt process- och sorteringssystem. Koncernen har 39 000 anställda, representation i 130 länder och en omsättning på cirka 63 000 MSEK. Sandvik Tooling är ett affärsområde inom Sandvik-koncernen och globalt marknadsledande tillverkare av verktyg och verktygssystem för metallbearbetning samt industriella ämnen och komponenter. Omsättningen är cirka 20 800 MSEK och antalet anställda omkring 15 000. Cirka 5% av omsättningen investeras i forskning och utveckling av nya produkter. Produkterna är av hårdmetall, snabbstål och andra hårda material som diamant och specialkeramer. Väletablerade varumärken är Sandvik Coromant, Sandvik Hard Materials, Walter, Valenite, Safety, Titex, Dormer, Prototyp, Precision Twist Drill m fl. Rexam är en ledande global koncern inom konsumentförpackningsindustri. Rexam är affärspartner till många av världens mest kända och framgångsrika konsumentvarumärken liksom till unga nystartade entreprenörsföretag. Rexam erbjuder ett brett utbud av förpackningslösningar och service inom olika segment, baserade på varierande material och innovativa teknologier. Rexam karaktäriseras av: "leadership in its chosen industries, commitment to innovation and passion to deliver exceptional value". ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=353680&fn=wkr0001.pdf