Rörvik utökar tillverkningen av tryckimpregnerat trä för export!

Rörvik utökar tillverkningen av tryckimpregnerat trä för export!Skogskoncernen Rörvik Timber kommer att etablera en förädlingsindustri för impregnering av sågade trävaror inom hamnområdet i Oskarshamn. Etableringen i Oskarshamns Hamn är en utveckling av det tidigare samarbetet att transportera sågade trävaror med järnväg från Boxholms sågverk till Oskarshamn. Att förlägga en anläggning i direkt anslutning till hamnen innebär fördelar både strategiskt och kostnadsmässigt. Geografiskt ligger Oskarshamn rätt i förhållande till Rörviks egna sågverk, dessutom finns redan idag ett etablerat samarbete då Rörvik skeppar ut och lagerhåller stora volymer i Oskarshamn. "Tryckimpregnerade trävaror är ett betydande affärsområde inom Rörvik Timber och vi ser en ökad efterfrågan på dessa produkter på flera viktiga exportmarknader", säger Martin Rosenqvist, VD för Rörviks affärsområde Nordic Wood Treatment. Investeringen beräknas uppgå till 15 miljoner kronor och verksamheten förväntas sysselsätta ca 10 personer. Driftstarten är planerad under 2008. Oskarhamns Hamn arrenderar ut 15 000 m2 markyta inom hamnområdet i ett 15-årigt avtal. "Etableringen kommer att stärka banden mellan Rörvik Timber och Oskarshamns Hamn och hamnledningen ser mycket positivt på den långsiktiga satsningen", säger Claes Winquist, VD Oskarshamns Hamn. Den nya industrin kommer att medföra betydligt ökade kvantiteter för utskeppningen av sågade trävaror vilket kommer att leda till att nya arbetstillfällen skapas. Oskarshamns Hamn AB kommer att få ett nytt viktigt "ben" att stå på för framtiden. Etableringen kommer i sedvanlig ordning att miljöprövas av Länsstyrelsen i Kalmar Län. "Vi välkomnar Rörvik Timber och dess nya verksamhet", fortsätter Claes Winquist. Jönköping den 9 januari 2007 Frågor bevaras av: Per Rodert - VD Rörvik Timber AB Telefon: 036 - 580 11 41 Martin Rosenqvist - VD för Rörvik Nordic Wood Treatment: 070 309 46 18 Claes Winquist - VD Oskarshamns Hamn Mobil: 070 638 72 04Attachment: Pressmeddelande (PDF)Text version / Internet version / Print / Close