Sectra: Sectra tar steget in på den offentliga sjukvårdsm...

Sectra tar steget in på den offentliga sjukvårdsmarknaden i Belgien Henri Serruys Ziekenhuis i Oostende har beställt IT- och medicinteknikföretaget Sectras system för hantering och lagring av digitala bilder och patientinformation. Därmed är de det första offentliga sjukhuset i Belgien som valt Sectras digitala bildhanteringssystem. - Beställningen från Henri Serruys Ziekenhuis är ett viktigt steg i vår strävan att stärka Sectras position på den belgiska marknaden, säger Wim Schuur, försäljningschef för Sectra i Nederländerna, Belgien och Luxemburg. Digital hantering av röntgenbilder innebär många fördelar och bidrar till en effektivare och bättre vård. Installationen av Sectras system kommer att öka tillgängligheten av bilder och patientinformation och därmed underlätta radiologernas dagliga arbete. - Vi är övertygade om att Sectras långa erfarenhet av att förse kunder med system av hög kvalitet och deras unika serviceerbjudande kommer att bidra till att vi kan effektivisera vår verksamhet och öka kvaliten mot våra kunder, säger Dr. Svein Ovreeide, radiolog på Henri Serruys Ziekenhuis. För ytterligare information kontakta: Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 013 - 23 52 27 Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09 Om Sectras medicinska system Sectra är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder, PACS. Över 900 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 40 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern. Sectrakoncernens verksamhet Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i elva länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2005/2006 till 564 Mkr. Sectra är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1999. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=354181&fn=wkr0001.pdf