Ballingslöv International: PRESSMEDDELANDE - Ballingslöv ...

PRESSMEDDELANDE - Ballingslöv förvärvar 3BO A/S som är ett av de ledande danska företagen inom produktområdet förvaring. Ballingslöv har 2007-01-08 förvärvat 3BO A/S som har sitt kontor och fabrik strax utanför Hillerød på norra Själland. 3BO A/S omsatte 2006 ca 150 MSEK med en rörelsemarginal på drygt 15%. Antalet anställda uppgår till drygt 60. 3BO A/S utvecklar, tillverkar och distribuerar skjutdörrsgarderober och duschväggar. Försäljning sker till köksbutiker och byggvaruhus på företrädesvis den skandinaviska marknaden. 3BO A/S har under senare år haft en stark tillväxt och båda produktgrupperna - skjutdörrsgarderober resp duschväggar - passar väl in i Ballingslövkoncernens affärsidé att tillhandahålla flexibla produkter för kök, badrum och förvaring till konsumenter med höga krav på design och kvalitet. Synergieffekter kan utvinnas både på inköps-/kostnadssidan och på försäljningssidan. Köpeskillingen är uppdelad i en fast del och i en mindre rörlig del baserad på 3BO:s resultatutveckling 2007-2008. Förvärvet finansieras i sin helhet via banklån. Genom förvärvet av 3BO A/S uppnår Ballingslövkoncernen på årsbasis en omsättning i storleksordningen 2500 MSEK (proforma 2006). Förvärvet beräknas ge en positiv resultateffekt per aktie under 2007. Ballingslöv 2007-01-09 Ballingslöv International AB (publ) Nils-Erik Danielsson, VD och koncernchef Ytterligare upplysningar lämnas av VD och koncernchef Nils-Erik Danielsson direkttel +46 (0)451-46 101 mobil +46 (0)708-946 101 Ballingslöv International AB (publ) S-281 87 BALLINGSLÖV Tel. vxl 0451-46 000 www.ballingslov.se Organisationsnummer 556556-2807 Ballingslöv International AB är en av de ledande tillverkarna av köksinredningar i Skandinavien och Storbritannien. Produkterna säljs under ett antal starka och på respektive marknader välkända varumärken, bland andra Ballingslöv, Kvik, JKE Design, dfi, Multiform och Paula Rosa. Ballingslövkoncernen har tillverkning i Sverige, Danmark och Storbritannien och har drygt 1350 anställda. Ballingslövs aktie noterades på Stockholmsbörsens O-lista i juni 2002. Koncernens nettoomsättning uppgick 2005 till 1871 Mkr och rörelseresultatet uppgick till 151,2 Mkr. I november 2006 förvärvades Geislergruppen i Danmark med en omsättning på ca 220 MSEK och drygt 200 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=354162&fn=wkr0010.pdf Pressmeddelande i pdf