Gunnebo Industrier: Gunnebo Industrier AB förvärvar Clark...

Gunnebo Industrier AB förvärvar Clark Tracks Limited Gunnebo Industrier förvärvar det skotska bolaget Clark Tracks Limited som tillverkar och säljer band för skogsmaskiner. Clark Tracks som omsätter cirka 25 MSEK tillverkar och säljer band för skogsmaskiner där merparten av försäljningen går på export. Förvärvet medför stora synergier beträffande bearbetningen av marknaden eftersom banden som Clark Tracks tillverkar används på samma skogsmaskiner som Gunnebo Industriers affärsenhet Non Skids kättingbaserade slirskydd. "Genom förvärvet av Clark Tracks Limited stärker vi vårt marknadserbjudande ytterligare. Vi är redan världens ledande tillverkare av slirskydd till skogsmarknaden, och genom förvärvet får vi en ännu starkare position på marknaden", säger Christer Lenner, VD och koncernchef på Gunnebo Industrier. "Dessutom finns även andra synergieffekter då Gunnebo Industriers smedjor inom affärsområde Lifting kan tillverka de smidda komponenter som ingår i banden och som Clark Tracks hittills anskaffat externt", avslutar Christer Lenner. Förvärvet påverkar resultatet positivt för 2007. "Jag är mycket nöjd och glad över detta strategiskt viktiga förvärv som ytterligare stärker vår världsledande marknadsposition och dessutom ger oss positiva kostnadssynergier", säger Anders Stigwall, Affärsenhetschef Non Skid på Gunnebo Industrier. Gunnebo Industrier AB (publ) Information För ytterligare information, vänligen kontakta: Christer Lenner, VD och Koncernchef Gunnebo Industrier AB, tel. 0490-89 111, mob. 0705-91 03 05 Tor Hansen, Ekonomi- och Finansdirektör, Gunnebo Industrier AB, tel. 0490-89 279, mob. 0706-72 88 94 Anders Stigwall, Affärsenhetschef Non Skid, Gunnebo Industrier AB, tel. 0490-89 278, mob. 0706-74 98 81 Gunnebo Industrier AB är en internationell verkstadskoncern med bolag i 13 länder och med ett 50-tal större distributörer/agenter på global basis. Verksamheten omfattar utveckling, tillverkning och marknadsföring av kätting- och lyftkomponenter, fästsystem för byggindustrin, block/system för tunga lyft, slirskydd och teleskopiska stegar. Verksamheten är indelad i tre affärsområden; Fastening, Lifting, och Technical Products (omfattar affärsenheterna Blocks, Non Skid och Telescopics). Gunnebo Industrier arbetar med välkända produkter i etablerade marknadssegment och är ledande inom respektive produkt och/eller marknadsområde. Omsättningen är på årsbasis drygt 1,6 miljarder kronor och koncernen har cirka 1250 medarbetare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=355197&fn=wkr0010.pdf Gunnebo Industrier AB förvärvar Clark Tracks Limited.pdf