Skanska: Skanska får brouppdrag i New York City för USD 8...

Skanska får brouppdrag i New York City för USD 86,5 miljoner, ca 635 miljoner kronor Skanska har fått uppdraget att bygga om Roosevelt Island Bridge i New York City. Kontraktssumman uppgår till USD 86,5 miljoner, ca 635 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för det fjärde kvartalet 2006. Kund är New York City Department of Transportation. Roosevelt Island Bridge från 1955 är en så kallad lyftbro som öppnas genom att det 127 m långa huvudspannet hissas upp 30 m mellan två torn. Den totalt 410 m långa bron över East River East Channel förbinder Queens med Roosevelt Island. Bron har två körfält och en gångbana. Kontraktet avser en total ombyggnad av både huvudbron och anslutningar. Projektet omfattar bl a utbyte av brobanor, lyftanordningens maskineri och kablar samt övriga installationer. I projektet ingår även att uppgradera med jordbävningssäkra brolager. Arbetet inleds inom kort och ska slutföras på 35 månader. Ombygg-naden ska genomföras etappvis för att minimera trafikstörningar. Skanska arbetar kontinuerligt med stora broprojekt i New York. För närvarande utförs omfattande reparationer av Williamsburg Bridge, Manhattan Bridge och Triborough Bridge. Projektet genomförs av Skanska USA Civil som är inriktat på byggande av trafikinfrastruktur och anläggningar för energi, vatten och vattenrening. Bolaget med verksamhet i östra USA, Colorado och Kalifornien har ca 4.300 anställda. Skanska USA Civil omsatte 2005 ca 9,4 miljarder kronor. För ytterligare information, kontakta: Peter Gimbe, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 99 Karen Diemer, informationschef, Skanska USA Civil, tel +1 718 746 2785 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com Skanska är ett av världens ledande byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 54.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2005 uppgick till 125 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=355137&fn=wkr0001.pdf PDF