Wilhelm Sonesson: Wilh. Sonesson har tillträtt Midelfart ...

Wilh. Sonesson har tillträtt Midelfart och namnändras till Midelfart Sonesson AB Wilh. Sonesson tillträde den 28 december 2006 Midelfart AS och är under namnändring till Midelfart Sonesson efter beslut av extra bolagsstämma den 21 december 2006. I syfte att finansiera förvärvet av Midelfart har extra bolagsstämman i Wilh. Sonesson beslutat i enlighet med styrelsens förslag att genomföra en nyemission. Nyemissionen innebär att den som på avstämningsdagen den 10 januari 2007 är registrerad som aktieägare i Wilh. Sonesson äger företrädesrätt att för två (2) befintliga aktier av serie A eller serie B i bolaget teckna en (1) ny aktie av serie B i bolaget. Teckningstiden löper under perioden 15 januari - 29 januari 2007 och handel i teckningsrätter kommer att ske under perioden 15 januari - 24 januari 2007. De nya aktierna emitteras till en kurs om 13,00 kronor per aktie. Prospektet har blivit godkänt av Finansinspektionen och kommer att vara aktieägare tillhanda omkring den 15 januari 2007. Prospektet kommer efter klockan 12.00 idag att vara tillgängligt på www.wilhsonesson.com samt www.swedbank.se/prospekt. Finansiell rådgivare i samband med nyemissionen är Swedbank. Lägre köpeskilling för aktierna Köpeskillingen för aktierna i Midelfart AS uppgick till 346 MNOK, utifrån ett rörelsevärde (EV) om 425 MNOK och avdrag för nettoskuld om 79 MNOK (tidigare beräknad till 65 MNOK). Högre nettoskuld i Midelfart och en starkare svensk krona på tillträdesdagen mot tidigare beräknat påverkade köpeskillingen för aktierna positivt till ca 388 MSEK inkl förvärvskostnader. Midelfart Midelfart är Norges ledande leverantör av hälso-, skönhets- och välbefinnandeprodukter till dagligvaruhandeln, apotek, hälsofackhandel samt parfymerier. Midelfart har varit verksamt i fyra generationer och är mycket känt i Norge. Midelfart omsätter cirka 540 MNOK och har ett justerat EBITDA om cirka 50 MNOK. Malmö den 10 januari 2007 Midelfart Sonesson AB (publ) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se