Årsrapport 2006 - Övervakningen på Stockholmsbörsen, Helsingforsbörsen och Köpenhamnsbörsen (01/07)

Ett fundamentalt krav för en framgångsrik och lönsam börsverksamhet är att börsens aktiviteter kännetecknas av professionalism, och att börsen har en hög trovärdighet på marknaden. Detta är någonting som bör hållas i åtanke också under perioder av en positiv marknadsutveckling med varaktiga kursuppgångar av de handlade finansiella instrumenten på marknaden.

Övervakningsfunktionen inom den Nordiska börsen är till stor del ansvarig för att upprätthålla marknadens förtroende för börsen genom en trovärdig och integrerad övervakning med hög kompetens.

Övervakningsfunktionen inom OMX består av tre övervakningsenheter: övervakningen vid Stockholmsbörsen, övervakningen vid Köpenhamnsbörsen och övervakningen vid Helsingforsbörsen. Respektive övervakning är organiserad i två grupper – handels- och bolagsövervakningen. Övervakningens verksamheter är relaterade både till handeln i sig, börsmedlemmars aktiviteter i olika hänseenden, notering av finansiella instrument såsom aktier, obligationer och warranter, noterade bolags aktiviteter, samt andra marknadsparticipanters efterlevnad av marknadspraxis.

Syftet med denna rapport är att ge en överblick över övervakningsfunktionens huvudsakliga verksamhet under 2006. Övervakningens aktiviteter har dessutom också blivit redovisade månatligen genom månadsrapporter. Dessa kan återfinnas på den Nordiska börsens hemsida, www.omxgroup.com/nordicexchange

Den fullständiga rapporten för 2006 finns bifogad

wkr0001.pdf