Carnegie: Carnegie - preliminärt resultat och föreslagen ...

Carnegie - preliminärt resultat och föreslagen utdelning för helåret 2006 Preliminär vinst efter skatt för helåret 2006 på 999 miljoner kronor (667 miljoner kronor) Carnegie presenterar idag sitt preliminära resultat för 2006 med anledning av offentliggörandet av förvärvet av Max Matthiessen, vilket presenteras i ett separat pressmeddelande. Förvärvet finansieras genom en apportemission om maximalt 6 071 427 aktier i Carnegie, motsvarande ett värde om 856 miljoner kronor baserat på aktiekursen den 10 januari 2007. Carnegies fullständiga helårsrapport för 2006 kommer att presenteras den 1 februari. Carnegies preliminära vinst efter skatt för 2006 uppgick till 999 miljoner kronor (667 miljoner kronor), en ökning med 50%. Vinst efter skatt genererad under fjärde kvartalet uppgick till 279 miljoner kronor (267 miljoner kronor). Vinst per aktie för 2006 var 14,46 kronor (9,98 kronor), och efter full utspädning 14,34 kronor (9,80 kronor). Föreslagen utdelning - Carnegies styrelse kommer att föreslå en utdelning på 10,50 kronor per aktie om 815 miljoner kronor vilket, baserat på totalt antal utestående aktier 77,573,027 (inklusive emissionen av nya aktier till Max Matthiessens aktieägare samt vid antagande om fullt nyttjande av Carnegies utestående teckningsoptionsprogram). Totala intäkter för 2006 ökade med 27% till 4 475 miljoner kronor (3 514 miljoner kronor). Intäkterna för det fjärde kvartalet uppgick till 1 219 miljoner kronor (1 213 miljoner kronor). Totala kostnader före vinstdelning för 2006 var 1 659 miljoner kronor (1 674 miljoner kronor), en minskning med 1% från föregående år. Kapitalstruktur - Carnegies nuvarande affärsvolym, inklusive det föreslagna förvärvet av Max Matthiessen, beräknas kräva ett riskkapital motsvarande en regulativ kapitalbas om cirka 1,9 miljarder kronor. Förvärvet av Max Matthiessen har en svagt negativ effekt på kapitaltäckningsgraden. Vid antagandet om en utdelning på 815 miljoner kronor och innehållna vinstmedel om cirka 185 miljoner kronor1, väntas kapitaltäckningsgraden enligt reglerna för Basel II per den 31 december 2006 väl överstiga den av styrelsen fastslagna miniminivån på 12%. Carnegie är en oberoende nordisk investmentbank med verksamhet inom Securities, Investment Banking, Asset Management och Private Banking. Carnegie erbjuder finansiella produkter och tjänster till nordiska och internationella kunder från kontor i åtta länder: Sverige, Danmark, Norge, Finland, Luxemburg, Schweiz, Storbritannien och USA. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=356860&fn=wkr0001.pdf