Ratos: Haglöfs säljer Alfa Skofabrik

Ratos: Haglöfs säljer Alfa SkofabrikHaglöfs säljer sitt norska dotterbolag Alfa Skofabrik till familjen Møllers private equity-bolag Katalysator. Efter förvärvet kommer Haglöfs att enbart fokusera på det egna varumärket. Genom försäljningen av Alfa Skofabrik frigör Haglöfs resurser för sin exportsatsning. Haglöfs kommer även framöver att samarbeta med Alfa i utvecklingsarbetet av Haglöfs eget sko­sortiment. Alfas nya ägare, Katalysator, har samtidigt uttryckt en önskan att utveckla varumärket Alfa vidare, främst på den norska marknaden. Försäljningen innebär en realisationsförlust om ca 13 Mkr. Försäljningen får en marginellt positiv påverkan på Haglöfs löpande resultat. Försäljningen villkoras av de norska konkurrensmyndigheternas godkännande. För ytterligare information:Stig Karlsson, Senior Investment Manager Ratos, 070-641 13 45Anna-Karin Celsing, Informationschef Ratos, 070-399 62 39 Kommande informationstillfällen från Ratos:Bokslutskommuniké 2006 22 februari 2007Årsstämma 11 april 2007Delårsrapport januari-mars 9 maj 2007Delårsrapport januari-juni 21 augusti 2007 Delårsrapport januari-september 9 november 2007 Ratos är ett börsnoterat private equity-bolag. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. Ratos erbjuder därmed en unik investeringsmöjlighet för aktiemarknadens aktörer. Det redovisade egna kapitalet uppgår till ca 9 miljarder kronor. Innehaven i Ratos är Anticimex, Arcus Gruppen, Bisnode, Bluegarden, Camfil, DIAB, GS-Hydro, Haendig, Haglöfs, HL Display, Hägglunds Drives, Inwido, Jøtul, Lindab, Medifiq Healthcare, Superfos och Övriga innehav.Text version / Internet version / Print / Close