Sandvik: Sandvik förvärvar australiensiska Shark Abrasion...

Sandvik förvärvar australiensiska Shark Abrasion Systems Sandvik har träffat en överenskommelse om förvärv av australiensiska företaget Shark Abrasion Systems Ltd i Perth, Australien. Shark är marknadsledande inom utveckling och produktion av slitdelar för skopor till underjordslastare. Sandvik är sedan tidigare exklusiv distributör av dessa produkter. Genom synergier ger förvärvet förutsättningar för fortsatt tillväxt genom förstärkt forskning och utveckling samt tillgång till Sandviks globala säljorganisation. Shark omsatte 2006 cirka 70 MSEK (AUD 12 M) och har 10 anställda. Verksamheten kommer att konsolideras i affärsområde Sandvik Mining and Construction från och med den 17 januari 2007. "Förvärvet är i linje med Sandviks långsiktiga strategi för lönsam tillväxt. Genom förvärvet avser vi att utveckla en global affär för dessa produkter. Sandviks erbjudande till den globala eftermarknaden förstärks därmed," säger Lars Josefsson, chef för Sandvik Mining and Construction" Sandviken, 17 januari 2007 Sandvik AB; (publ) Ytterligare information kan erhållas av Lars Josefsson, chef för affärsområde Sandvik Mining and Construction, tel 026-26 51 51 eller Jan Lissåker, chef för Investor Relations, Sandvik AB, tel 026-26 10 23. Sandvik är en global industrikoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfria material, special-legeringar, högtemperaturmaterial samt process- och sorteringssystem. Koncernen har 39 000 anställda, representation i 130 länder och en omsättning på cirka 63 000 MSEK. Sandvik Mining and Construction är ett affärsområde inom Sandvik-koncernen och världsledande leverantör av maskiner, hårdmetallverktyg, service och tekniska lösningar för brytning av berg och mineraler inom gruv- och anläggningsindustrin. Omsättningen är 20 600 MSEK och antalet anställda cirka 10 600. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=359381&fn=wkr0010.pdf