NORSKA STATEN GODKÄNNER UTBYGGNADSPLAN FÖR VOLUND, OFFSHORE NORGE

Lundin Petroluem AB (Lundin Petroluem) har via det helägda dotterbolaget Lundin Norway AS och dess partner Marathon Oil Corporation (Marathon) mottagit det norska olje- och energidepartementets godkännande för utbyggnads- och verksamhetsplanen (PDO) för Volundfältet, beläget på den norska kontinentalsockeln.

Produktionsstart av Volund förväntas under andra kvartalet 2009. Lundin Petroleum har en licensandel om 35 procent tillsammans med Marathon som är operatör (65%).

Volundfältet är beläget cirka 11 km söder om Alvheimfältet i produktionslicens 150 (PL 150). Fältet kommer att byggas ut och kopplas tillbaka till Alvheim FPSO (fartyg för produktion, lagring och avlastning) med tre producerande borrningar och en borrning för vatteninjicering. Uppskattade reserver är cirka 45 miljoner fat oljeekvivalenter (mmboe) och förväntad produktion om 23 000 fat oljeekvivalenter per dag (boepd), netto. Volunds råolja blandas med Alvheimblandningen och exporteras via tankfartyg. Gasen exporteras via Alvheim till pipelinen SAGE.

Alvheimfältet är en FPSOutbyggnad med produktionsstart under andra kvartalet 2007. Uppskattade reserver är 190 mmboe och produktionen 85 000 boepd. Lundin Petroleum har en licensandel om 15 procent i Alvheimfältet med Marathon som operatör (65%) och ConocoPhillips AS (20%).

- Godkännandet av Volundfältets utbyggnad är mycket goda nyheter för Lundin Petroelum. Vi är övertygade om att produktionsanläggningen Alvheim kommer att bli en viktig enhet vid fortsatt utbyggnad av det större Alvheimområdet i vilket vi planerar att genomföra ytterligare  prospekteringsborrningar säger Ashley Heppenstall, koncernchef och VD för Lundin Petroleum i en kommentar.

Lundin Petroleum är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekterings och produktionsbolag med en välbalanserad portfölj av tillgångar i världsklass i Europa, Afrika, Ryssland och Asien. Bolaget är noterat vid den nordiska börsen. (ticker ”LUPE”) . Lundin Petroleum har bevisade och sannolika reserver om 176,4 miljoner fat oljeekvivalenter (mmboe) per den 1 januari 2007.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Ashley Heppenstall
Maria Hamilton