TietoEnators rörelsemarginal preliminärt lägre än förväntat

TietoEnators rörelsemarginal preliminärt lägre än förväntatTietoEnator Abp Börsmeddelande 18.1.2007, kl 8.30 EET Enligt preliminär information uppgick 2006 års nettoomsättning för TietoEnators fortlöpande verksamheter till 1 646 miljoner euro vilket innebär en total tillväxt på cirka 5 procent. Den organiska tillväxten väntas bli 2 procent. Rörelsemarginalen (EBIT) från de fortlöpande verksamheterna, exklusive realisationsvinster, uppgick till cirka 112 miljoner euro, motsvarande en marginal på 6,8 procent. TietoEnators senaste prognos, som gavs den 20 oktober 2006 i samband med delårsrapporten för det tredje kvartalet 2006, var cirka 5 procents tillväxt i nettoomsättning och cirka 8 procents rörelsemarginal (EBIT) exklusive realisationsvinster. Nettoomsättningen för helåret 2006 låg helt i linje med bolagets förväntningar. Lönsamheten var dock lägre än väntat under fjärde kvartalet beroende på högre kostnader och en högre andel intäkter med låga marginaler, såsom underkontrakteringar och tredje parts licensförsäljningar. - Året avslutades inte som vi räknat med. Vi har gjort stora investeringar i internationalisering, i utvecklingen av våra erbjudanden, marknadsföring och varumärkesbyggande. Samtidigt mötte vi en hård priskonkurrens, som vi svarade på genom att investera i våra egna kompetenscenter i lågkostnadsländer, säger TietoEnators VD och koncernchef Pentti Heikkinen. Preliminär nettoomsättning per affärsområdeEUR miljonerQ4 netto-omsättningQ4 netto-omsättningtillväxt %Q4 organisk tillväxt %2006 netto- omsättning2006 netto- omsättning tillväxt %2006 organisk tillväxt %Banking & Insurance7817182842013Telecom & Media1521-25420-5Government, Manufacturing & Retail58-106236-14Healthcare & Welfare4463144106Forest & Energy45631610-1Processing & Network101121237499Elimineringar inkl övrigt-24 -95 Totalt koncern455561 646Text version / Internet version / Print / Close