Öresund: Valberedningens arbete

Öresund: Valberedningens arbeteValberedningen i Investment AB Öresund, representerande 41 procent av röster och kapital i bolaget, föreslår nyval av Erik Paulsson, Märtha Josefsson och Stefan Dahlbo. Vidare föreslås Mats Qviberg utses till vice ordförande. Magnus Henrekson och Maths O. Sundqvist har avböjt omval. BakgrundI enlighet med beslut på Investment AB Öresund (publ):s ("Öresund") årsstämma 2006 utsågs en valberedning med representanter för de ägare som senast sex månader före årsstämman hade mer än fem procent av aktierna och rösterna i bolaget. Dessa ägare beslutade att valberedningen skall bestå av styrelseordförande Sven Hagströmer, Mats Qviberg samt Maths O. Sundqvist. Sven Hagströmer utsågs till ordförande i valberedningen. Samtliga representanter är i dag representerade i Öresunds styrelse, och Mats Qviberg är bolagets verkställande direktör. Anledningen till att valberedningen i detta avseende avviker från "Svensk kod för bolagsstyrning" är att Hagströmer, Qviberg och Sundqvist tillsammans och var för sig har ett väsentligt ägande i bolaget. Dessa ägarrepresentanter representerar 41 procent av rösterna och kapitalet i Öresund. Valberedningen har haft ett protokollfört möte samt löpande kontakt. Valberedningen i Öresund kommer att framlägga följande förslag till bolagets årsstämma: Val av styrelseordförande och övriga ledamöter till bolagets styrelseValberedningen föreslår omval av följande nuvarande ledamöter: Pontus Bonnier, Monica Caneman, Matts Ekman, Per-Olof Eriksson, Sven Hagströmer, Mats Qviberg och Dag Tigerschiöld. Vidare föreslås nyval av Erik Paulsson, Märtha Josefsson och Stefan Dahlbo. Magnus Henrekson och Maths O. Sundqvist har avböjt omval. Erik Paulsson, f 1942, är i dag styrelseordförande i SkiStar AB och Wihlborgs Fastigheter AB, vice styrelseordförande i Fabege AB samt styrelseledamot i Nolato AB. Tidigare uppdrag inkluderar VD för Fabege AB, VD i Fastighets AB Storheden, arbetande styrelseordförande i BPA AB samt VD i Peab AB. Paulsson äger 120.000 aktier i Öresund. Märtha Josefsson, f 1947, fil kand, är i dag styrelseordförande i Lärarfonder AB samt styrelseledamot i Fabege AB, Andra AP-fonden, Anoto AB, Ledstiernan AB, Luxonen S.A., Skandia Fonder AB, Telelogic AB samt i Upsala Nya Tidning AB. Tidigare uppdrag inkluderar investeringschef för Carlsson Asset Management och för Skandia Asset Management. Josefsson äger 3.000 aktier i Öresund. Stefan Dahlbo, f 1959, civilekonom är i dag vice VD (blivande VD) för Öresund, styrelseordförande i Klövern AB samt styrelseledamot i Fabege AB, HQ AB och Nobia AB. Tidigare uppdrag inkluderar bl. a. VD för Hagströmer & Qviberg AB. Dahlbo äger 220.000 aktier samt 200.000 köpoptioner i Öresund. Sven Hagströmer föreslås fortsätta som bolagets styrelseordförande och Mats Qviberg föreslås utses till vice ordförande.Förslaget till styrelsesammansättning i Öresund uppfyller ej bolagsstyrningskodens regler avseende att en majoritet av styrelsens ledamöter skall vara oberoende till bolaget och bolagsledningen. Anledningen är att Ekman, Hagströmer, Qviberg och Tigerschiöld har suttit i Öresunds styrelse i över tolv år, att Qviberg är/har varit bolagets verkställande direktör samt att Dahlbo är bolagets blivande verkställande direktör. Valberedningen anser att det är orimligt att diskvalificera erfarna och kompetenta ledamöter från att fortsätta i bolagets styrelse enkom för att de bidragit i arbetet under lång tid. Pontus BonnierOberoende ledamotMonica CanemanOberoende ledamotStefan DahlboEj oberoende relativt bolagetMatts EkmanEj oberoende relativt bolagetPer-Olof Eriksson Oberoende ledamotSven HagströmerEj oberoende relativt större ägare/bolaget Märtha JosefssonOberoende ledamotErik PaulssonOberoende ledamotMats QvibergEj oberoende relativt större ägare/bolagetDag TigerschiöldEj oberoende relativt bolaget Förslag till styrelsearvodenStyrelsearvode föreslås utgå till styrelsens ordförande med 315.000 kronor, till vice ordförande med 1.200.000 kronor och till övriga ledamöter med 105.000 kronor vardera. Styrelseledamot som ersätts av bolaget på grund av anställning skall dock inte erhålla styrelsearvode. För ordförande och för övriga ledamöter innebär detta en ökning om 5 procent jämfört med föregående år. Vice ordförandes arvode motiveras av den arbetsinsats som åläggs vice ordförande i företagets investeringsverksamhet. Förslag till revisorValberedningen föreslår val av revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Lars Träff. Träff har cirka 30 års erfarenhet av revision av börsnoterade företag, vilket inkluderar erfarenhet från finansiella bolag. Valberedningen bedömer att den föreslagna revisorn har den kompetens och erfarenhet som krävs för revision av bolaget och anser vidare att det efter en lång period med samma revisor kan vara av värde att byta revisor, trots ett väl utfört arbete av de nuvarande revisorerna. Dessutom har valbered­ningen av Ernst & Young AB mottagit en konkurrenskraftig offert. Förslag till revisorsarvodenArvodet till revisorerna föreslås utgå för utfört arbete enligt löAttachment: Pressmeddelande (PDF)Text version / Internet version / Print / Close