LUNDIN MINING UPPDATERAR KRING ZINKPRODUKTIONEN I NEVES-CORVO

24 januari 2007, (TSX: LUN; SSE: LUMI; AMEX: LMC) Lundin Mining Corporation ("Lundin Mining" eller "Bolaget") kan idag meddela att zinkverket i Neves-Corvo, Portugal redan fem månader efter uppstart uppnått presterar i nivå med designad kapacitet och med gott metallurgiskt resultat.

"Sedan den 5 december 2006 har zinkverket presterat i nivå med den designade kapaciteten med ett utbyte om över 80% och en zinkhalt i koncentraten på cirka 50%. Produktionen ligger därmed väsentligt högre än vad som anses vara en normal nivå så snart efter uppstart. Uppstartstiden för liknande basmetallprojekt ligger normalt kring 12 till 18 månader. Den korta uppstartstiden i Neves-Corvo har vi kunnat uppnå tack vare ett starkt engagemang hos dels våra anställda i verket och dels de konsulter inom metallurgi som har bistått oss i projektet.” kommenterar, João Carrêlo Executive Vice-President och Chief Operating Officer för verksamheten i Portugal och Spanien.

Zinkproduktionen i Neves-Corvogruvan startade något före plan under juli 2006 och gruvan väntas producera 25 000 ton zinkmetall under 2007. "För närvarande pågår arbete för att öka produktionen till 50 000 ton per . Under veckan som börjar den 23 januari kommer vi att kontraktera externa konsulter som skall utvärdera möjligheten för att kunna öka produktionen ytterligare. Vi kommer inom kort att uppdatera malmreserver och tillgångar i Neves-Corvo. Vi kan dock redan nu meddela att den information som finns tillgänglig idag ger stöd för en väsentlig ökning av zinkproduktionen i Neves-Corvo, samtidigt som vi också kan bibehålla eller öka kopparproduktionen i gruvan.” tillägger João Carrêlo.

Lundin Mining är ett snabbt växande bolag som verkar internationellt inom förvärv, prospektering och utveckling av basmetallfyndigheter och inom gruvdrift. Utöver Neves-Corvo i Portugal äger Bolaget Zinkgruvan och Storliden i Sverige och Galmoygruvan på Irland.

För ytterligare information vänligen kontakta

Catarina Ihre, Investor Relations: 070-607-9263
Sophia Shane, Investor Relations: 1-604-689-7842