Castellums förvaltningsresultat förbättrades med 8% och utdelningen föreslås till 2,85 kronorHyresintäkterna 2006 uppgick till 2 014 Mkr (1 907 Mkr föregående år).Årets resultat efter skatt uppgick till 1 674 Mkr (1 294), motsvarande 10,21 kronor (7,89) per aktie. Förvaltningsresultatet förbättrades med 8% till 883 Mkr (820), motsvarande 5,38 kronor (5,00) per aktie. Styrelsen föreslår en utdelning om 2,85 kronor (2,62) per aktie, motsvarande en ökning om 9%Årets förvaltningsresultat, d v s resultatet exklusive värdeförändringar och skatt, uppgick till 883 Mkr (820), motsvarande 5,38 kr (5,00) per aktie. Förbättringen uppgår till 8% och är främst en effekt av genomförda investeringar och lägre räntekostnader. Under året uppgick värdeförändringar på fastigheter och derivat till 1 145 Mkr (932) respektive 178 Mkr (-40). Under året har investerats för 2 283 Mkr (1 357), varav 1 292 Mkr (760) avser förvärv och 991 Mkr (597) investeringar i befintliga fastigheter. Vidare har 12 fastigheter (25) sålts för ett sammanlagt försäljningspris om 460 Mkr (468) vilket gav 83 Mkr (71) i realiserat resultat. "Utöver ett bra resultat är det framför allt två saker jag vill framhålla - vårt framgångsrika uthyrningsarbete med 120 miljoner i nettouthyrning och en högre investeringstakt med investeringar om 2,3 miljarder i intressanta fastigheter." säger VD Håkan Hellström i en kommentar. "Det känns bra att ha med sig detta in i det nya året för att möta de stigande räntorna" tillägger Håkan Hellström. Vid dagens styrelsesammanträde beslutades att föreslå årsstämman följande: - en utdelning om 2,85 kronor per aktie och att tisdagen den 27 mars 2007 skall vara avstämningsdag för utdelning, - att styrelsen ges förnyat mandat att besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier. Bilaga: Bokslutskommuniké 2006 Castellum är ett av de större börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige. Fastigheternas värde uppgår till drygt 24 miljarder kronor och består främst av kommersiella lokaler. Fastigheterna ägs och förvaltas av sex helägda dotterbolag med en stark och tydlig närvaro inom fem tillväxtregioner: Storgöteborg (inkl Borås och Alingsås), Öresundsområdet (Malmö, Lund, Helsingborg), Storstockholm (Stockholms närförorter), Mälardalen (Örebro, Västerås, Uppsala) och Östra Götaland (Värnamo, Jönköping, Växjö, Linköping). Castellumaktien är noterad på OMX - Nordiska listan Large cap. För ytterligare information kontakta Håkan Hellström, verkställande direktör, tfn 031-60 74 00 / mobil 0705-60 74 56Attachment: Bokslutskommuniké 2006Text version / Internet version / Print / Close