Thalamus Networks: Bokslutskommuniké 2006

Bokslutskommuniké 2006 Oktober-december i sammandrag - Nettoomsättningen uppgick till 64,1 MSEK (73,0) - Rörelseresultat uppgick till -1,1 MSEK (-5,7) - Periodens resultat efter skatt uppgick till -0,9 MSEK (-3,9) - Resultat per aktie uppgick till -0,09 SEK (-0,42) - Omstrukturering av Fiberdata Integration är avslutad och visar positivt rörelseresultat sedan september månad - Telecomverksamheterna har avyttrats under fjärde kvartalet - Koncernen har tecknat order som kommunikationsoperatör under fjärde kvartalet Januari-december i sammandrag - Nettoomsättningen uppgick till 221,1 MSEK (256,0) - Rörelseresultatet uppgick till -15,0 MSEK (-9,5) - Periodens resultat efter skatt uppgick till -14,1 MSEK (4,1) - Resultat per aktie uppgick till -1,52 SEK (0,45) - Kostnaderna har kunnat minskas mer än omsättningen har minskat - Installationsverksamheten i Bromma har avyttrats under tredje kvartalet - Fiberdata Integration tar löpande nya order för triple play teknik Nettoomsättning och resultat Koncernens nettoomsättning uppgick under fjärde kvartalet till 64,1 MSEK (73,0). Rörelseresultatet uppgick till -1,1 MSEK (-5,7). Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet har förbättrats jämfört med de fyra senaste redovisade kvartalen. För helåret minskade koncernens nettoomsättning med 14% till 221,1 MSEK (256,0). Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick för helåret till -15,0 MSEK (3,2) och har påverkats positivt med 1,0 MSEK (10,4) i resultat från kortfristiga placeringar och avveckling av finansiella anläggningstillgångar. Periodens rörelseresultat var -15,0 MSEK (-9,5). Resultat efter skatt uppgick till -14,1 MSEK (4,1) och resultat per aktie uppgick till -1,52 kronor (0,45). Den förväntade utveckling av år 2006 som förmedlades under första kvartalet har inte kunnat infrias på grund av utebliven framgång på marknaden, kombinerat med för stora fasta kostnader. Detta ledde under andra kvartalet till att ett besparingsprogram startades för dotterbolaget Fiberdata Integration. Detta har kunnat avslutas under det fjärde kvartalet. Resultatet av dessa omfattande kostnadsneddragningar har gett positiv effekt under fjärde kvartalet. Besparingsprogrammet innebär en fokusering på Fiberdata Integrations huvudaffär som i kombination med Thalamus Operations ger ett komplett erbjudande till marknaden inom triple play (data, tv och telefoni). Installationsverksamheten i Bromma samt telefoniverksamheten har överförts till tredje part under tredje och fjärde kvartalet. Den ökade fokuseringen tillsammans med ett färre antal betydande leverantörer förväntas ge förbättrat rörelseresultat. Ytterligare information Fredrich Dahlman, VD Thalamus Networks AB (publ) Box 11129, 161 11 BROMMA Telefon: 08-635 96 00 Mobil: 070-577 77 30 Fax: 08-29 65 30 E-mail: info@thalamus.se Thalamus erbjuder data- och telekommunikationslösningar som stödjer och effektiviserar kundernas verksamhet. Lösningarna anpassas till kundens behov och omfattar allt från relativt enkla telefoni- och nätverkslösningar till kraftfulla konvergerande kommunikationsnät för hantering av tusentals användare i enskilda organisationer eller publika nätverk, som t.ex stadsnät. Thalamus Networks AB (publ) 556394-1987 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=364190&fn=wkr0001.pdf