LUNDIN MINING - FÖRÄNDRINGAR I KONCERNLEDNINGEN

25 januari 2007 (TSX: LUN; SSE: LUMI; AMEX: LMC) Lundin Mining Corporation ("Lundin Mining" eller "Bolaget") meddelar att Colin K. Benner, vice styrelseordförande och verkställande direktör i Lundin Mining, kommer att avgå som verkställande direktör den 31 mars 2007. Colin K. Benner kommer att kvarstå i Lundin Minings styrelse i egenskap av styrelsens vice ordförande. Karl-Axel Waplan, som idag är Bolagets koncernchef och Chief Operating Officer, kommer att träda in som verkställande direktör och samtidigt kvarstå som koncernchef. João Carrêlo, som idag är Executive Vice President och Chief Operating Officer i Spanien och Portugal kommer att att träda in som  Chief Operating Officer i Lundin Mining.

“Bakgrunden till Colin Benners förslag och beslut att avgå som verkställande direktör är att förenkla strukturen och samla koncernledningen vid Bolagets kontor i Stockholm, varifrån verksamheten styrs. Vi stöder beslutet, men har bett Colin att kvarstå i styrelsen som vice ordförande och därigenom fortsätta att bidra till att utveckla Lundin Mining till ett betydande internationellt gruvbolag. Colin Benner kommer att arbeta tillsammans med mig för att utveckla Lundin Mining, men han kommer också att bidra i arbetet i andra bolag inom Lundin Group of Companies där vi ser möjligheter inom gruvbranschen. Colin är en mycket stor tillgång för Lundin Mining och vi ser fram mot att han också framöver kommer att ha en aktiv roll i Bolaget.” säger Lukas Lundin, styrelsens ordförande och Bolagets grundare.

“Vi driver för närvarande tre stora zinkprojekt (Aljustrel och Neves-Corvo Phase II i Portugal och Ozernoeprojektet i Ryssland) samt ett ytterligare möjligt projekt i Sverige. Dessa projekt, tillsammans med våra fyra gruvor i Portugal, Sverige och på Irland, utgör ett stort åtagande. Det är därför viktigt att Bolagets ledning, av praktiska skäl, på daglig basis kan arbeta nära varandra, vilket också är betydelsefullt för våra operationella verksamheter, projekt samt för våra anställda.” kommenterar Colin K. Benner.

Lundin Mining är en snabbt växande gruvproducent som verkar internationellt inom förvärv, prospektering och utveckling av basmetallfyndigheter och inom gruvdrift. Utöver Neves-Corvo i Portugal äger Bolaget Zinkgruvan och Storliden i Sverige och Galmoygruvan på Irland.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Colin K. Benner, vice styrelseordförande och vd:  +1-778-389-3100
Catarina Ihre, Investor Relations: 070-607-9263