Bergman & Beving förvärvar industriåterförsäljare i Nordnorge

Bergman & Beving förvärvar industriåterförsäljare i NordnorgeBergman & Beving har, genom dotterbolaget BBIH Nord Norge AS, tecknat avtal om förvärv av 100% av aktierna i TOOLS Narvik Jernvare AS (Narvik Jernvare). Narvik Jernvare förser industri- och byggföretag, hantverkare samt offentlig förvaltning i Narvik med verktyg och industriförnödenheter. Narvik Jernvare omsätter cirka 20 MNOK per år och har 10 anställda. BBIH Nord Norge ägs till 51% av Bergman & Beving och inkluderar de nyligen förvärvade industriåterförsäljarverksamheterna Tromsø Industrivare AS i Tromsö och Byens Byggsenter AS i Kirkenes. Genom förvärvet stärker Bergman & Beving och TOOLS-kedjan sina positioner som leverantörer till norsk industri ytterligare. Efter eliminering av Bergman & Beving-koncernens nuvarande försäljning till Narvik Jernvare uppskattas koncernens årliga nettoomsättning öka med cirka 17 MNOK. Tillträde beräknas ske i mitten av februari 2007 efter att berörda myndigheters medgivande inhämtats. Förvärvet bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Bergman & Bevings resultat per aktie från och med tillträdet. Stockholm den 25 januari 2007 BERGMAN & BEVING AB (publ) För ytterligare information kontakta:Johan Falk, VD, Bergman & Beving Integration AB, telefon 08-660 10 30Mats Karlqvist, Direktör - Investor Relations, Bergman & Beving AB, telefon 08-666 97 40Attachment: Bergman & Beving förvärvar industriåterförsäljare i NordnorgeText version / Internet version / Print / Close