Försäljning i nivå med tidigare lämnad prognos - första konstruktionen i Xpeedium3-familjen färdigställd Bokslutskommuniké 2006-01-01 - 2006-12-31 för SwitchCore AB (publ) Org. Nr 556541-8869SammanfattningKoncernens omsättning under perioden uppgick till 59,4 MSEK (108,2), vilket är i enlighet med niomånadersrapporten. Försäljningen i US dollar uppgick till 8,0 miljoner (14,5). Under fjärde kvartalet uppgick omsättningen till 8,4 MSEK (15,3). Försäljningen i US dollar uppgick till 1,2 miljoner (1,9). Koncernens rörelseresultat för perioden uppgick till -80,0 MSEK (-27,8). Resultat efter skatt uppgick till -79,1 MSEK (-27,8). Resultat per aktie uppgick till -0,13 SEK (-0,13). Koncernens rörelseresultat för fjärde kvartalet uppgick till -32,2 MSEK (-9,9). Resultat efter skatt uppgick till -32,3 MSEK (-10,4) för fjärde kvartalet. Resultat per aktie uppgick till -0,05 SEK (-0,05). Orderingången under perioden uppgick till 56 MSEK (82). Orderingången under fjärde kvartalet uppgick till 6 MSEK (15). Variationen mellan åren beror på en generellt lägre efterfrågan på bolagets produkter och att många kunder befinner sig i slutet av produktlivscykeln med SwitchCores etablerade produkter. Likvida medel uppgick vid periodens slut till 96,4 MSEK (16,1). Utvecklingen av SwitchCores tredje produktgeneration, Xpeedium3 fortgår planenligt. Första konstruktionen är nu färdigställd och redo för att lanseras på marknaden under våren 2007. SwitchCore kommer att minska antalet konsulter i takt med att produkterna inom Xpeedium3 färdigställs. Totalt sett kommer det att minska företagets löpande kostnader under det första halvåret 2007. SwitchCores försäljning har minskat väsentligt under 2006 och i avvaktan på intäkter från Xpeedium3 bedömer bolaget att den låga nivån består under 2007. Bolaget arbetar aktivt med att utveckla samarbeten med industriella och finansiella partners för att accelerera tillväxten. Allmänt om verksamheten SwitchCore AB utvecklar, marknadsför och säljer integrerade kretsar för data-, röst- och videokommunikation baserade på Ethernetstandarden. Kärnan i SwitchCore är den egenutvecklade CXE-teknologin, som innebär att kapaciteten i nätverksutrustning väsentligt kan ökas. Med SwitchCores kretsar kan bolagets kunder utveckla nätverksutrustning som kostnadseffektivt hanterar och prioriterar data, video och rösttrafik för en stor mängd krävande tillämpningar. Kunder och samarbetspartners är tillverkare och leverantörer av nätverksutrustning, som t ex Intel, Allied Telesyn, Huawei, 3Com, Alloptic, Fiberhome, Flextronics, Keymile, Radisys och World Wide Packets. SwitchCore-koncernen har idag drygt 55 anställda och sysselsätter ett 45-tal konsulter. Företagets huvudkontor finns i Lund, Sverige. Dessutom finns kontor i San Jose, USA, samt i Singapore och Shanghai i Asien och Rotterdam i Europa. Bolaget är noterat under symbolen SCOR på Stockholmsbörsens nordiska lista under Mindre bolag. För ytterligare information om SwitchCore besök http://www.switchcore.com/ Fotnot: Siffror inom parantes visar motsvarande siffror för samma period förra året. Koncernchefen kommenterarUnder 2006 har SwitchCore gjort viktiga framsteg i utvecklingen av nästa produktgeneration Xpeedium3. Det är glädjande att vi i slutet av året färdigställde den första konstruktionen, en Network Search Engine (NSE), som är en krets för snabbsökning i adresstabeller baserad på egenutvecklad CAM-teknik. Vi fortsätter nu arbetet med övriga produkter inom Xpeedium3 i oförminskad takt och räknar med att de kommer att lanseras enligt plan i slutet av 2007. Under 2006 har vi fått den första volymordern till österrikiska Keymile på Xpeedium2pro. Vi har också inlett ett samarbete med Fujitsu Microelectronic Europe för att erbjuda avancerade lösningar till Metro, Access och Core nätverk. De båda företagens produkter kompletterar varandra väl och ger sammantaget ett starkare produkterbjudande till våra kunder. Försäljningen under 2006 har varit en besvikelse. Produktfamiljen Xpeedium har varit mycket framgångsrik men befinner sig i slutet av sin produktlivscykel samtidigt som Xpeedium2 och XPeedium2pro växer långsammare än bolaget bedömde när produkterna utvecklades och introducerades. Slutligen är jag nöjd att vi har anställt två erfarna personer, Johan Ericsson som VP of Engineering och Matz Öhlén som VP of Strategic Marketing. Omsättning och resultat för periodenKoncernens omsättning uppgick under perioden till 59,4 MSEK (108,2). Försäljningen i US dollar uppgick till 8 miljoner (14,5). OEM-försäljningen till Intel utgjorde 40 procent (30) av den totala omsättningen. SwitchCore följer från och med 1 januari 2005 IAS1. Det innebär att koncernen särredovisar aktiverat arbete för egen räkning bland koncernens intäkter, totalt 92,8 MSEK (26,2). Beloppet ingår ej i omsättningen ovan. Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 41 procent (53). Minskningen beror på extra lagernedskrivningar på 7 MSEK. Koncernens rörelseresultat uppgick till -80,0 MSEK (-27,8). Under perioden har avskrivningar på tidigare balanserade utvecklingsutgifter gjorts med 40,8 MSEK (17,4). Resultatet har påverkats negativt av den minskade försäljningen, något högre kostnader än beräknat, extra lagernedskrivningar på 7 MSEK och att SwitchCore har gjort en snabbare avskrivning av Xpeedium2 och Xpeedium2pro som nu är helt avskrivna vid årsskiftet 2006/07. Bolaget hade under 2006 ingen nettoexponering i dollar, dvs SwitchCore intäkter och kostnader i dollar var lika stora. Koncernens resultat för perioden inkluderar kursvinster/förluster hänförliga till valutaförändringar på totalt -0,1 MSEK (0,5). Resultat efter skatt uppgick till -79,1 MSEK (-27,8). Attachment: Bokslutskommuniké 2006-01-01 - 2006-12-31Text version / Internet version / Print / Close