Elanders AB (publ): Elanders fortsätter sin strategiska fokusering genom avyttring av Elanders Tryckeri AB i Kungsbacka och lämnar därmed produktionen av telefonkataloger.Avtal har ingåtts med VD för Elanders Tryckeri AB i Kungsbacka, Leif Axelsson, om försäljning av aktierna i bolaget. Transaktionen beräknas vara genomförd under februari 2007. Köpeskillingen inklusive övertagande av nettoskuld uppgår till cirka 30 Mkr. Avyttringen innebär nedskrivningar av tillgångar mm på 151 Mkr före skatt (140 Mkr efter skatt) i 2006 års bokslut. Detta innebär att koncernens resultat före skatt för 2006 beräknas preliminärt bli negativt med -32 Mkr (-49 Mkr efter skatt) inklusive årets rörelseförlust i Elanders Tryckeri AB om -32 Mkr. Några kostnader för Elanders under 2007 avseende avyttringen förutses inte. Elanders kommer efter avyttringen att kvarstå med borgensåtaganden uppgående till 57 Mkr, främst avseende utrustning som också utgör säkerhet för åtagandet. Koncernens kassa påverkas inte av kostnaderna ovan. Avyttringen kräver godkännande av Elanders aktieägare vilka kommer att kallas till extra bolagsstämma inom kort. Elanders har under de senaste 10 åren målmedvetet arbetat med att ändra sin strategiskainriktning. Från att vara en svensk producent av telefonkataloger och liknande produkter harkoncernen utvecklats till att bli en ledande global leverantör av produkt- och användarinformationtill industri- och tjänsteföretag. "Genom att avyttra Elanders Tryckeri AB i Kungsbacka kan vi koncentrera oss på vårinternationella expansion i den övriga verksamheten där vi ser bättre potential för tillväxtoch lönsamhet. Jag är också övertygad om att verksamheten i Kungsbacka kommer attpåverkas positivt av att bli ägarledd" säger Patrick Holm, VD och koncernchef i Elanders. Elanders Tryckeri AB har cirka 190 anställda och omsätter cirka 380 Mkr. "Vi har gjort viktiga anpassningar för att verksamheten i Kungsbacka ska uppnålönsamhet", säger VD Leif Axelsson. "Jag är övertygad om att vi med den kompetens somfinns i verksamheten ska kunna nå ett positivt resultat i år och sedan kunna vidareutvecklaverksamheten mot förbättrad konkurrenskraft och lönsamhet. Några neddragningar avpersonalstyrkan utöver normala löpande anpassningar är inte aktuella". Bokslutsrapporten för 2006 utkommer som tidigare meddelats den 31 januari 2007. Elanders AB (publ) För ytterligare information kontakta: Patrick Holm, VD och koncernchef, Elanders AB, tel 031-750 07 50, mobil 0708-21 04 10eller e-mail patrick.holm@elanders.com. Leif Axelsson, VD, Elanders Tryckeri AB, tel 0300-501 77, mobil 0706-70 30 39 ellere-mail leif.axelsson@elanders.com. Mats Almgren, Ekonomidirektör, Elanders AB, tel 031-750 07 60, mobil 0705-18 19 36eller e-mail mats.almgren@elanders.com. Pressmeddelandet kan även laddas ner från medföljande länk: Attachment: Pressmeddelande (PDF)Text version / Internet version / Print / Close