NCC: NCC har träffat avtal om försäljning av kontorsproje...

NCC har träffat avtal om försäljning av kontorsprojektet Västerport i Stockholm till Credit Suisse för 658 Mkr NCC Property Development har träffat avtal med Credit Suisse Asset Management Immobilien Kapitalanlagegesellschaft mbH (CSAM) om försäljning av Projekt Västerport. CSAM erlägger likvid och tillträder bolaget sommaren 2008. Projektet består av cirka 20 000 kvadratmeter kontor och säljs i bolagsform. NCC Property Development ansvarar för utvecklingen, genomförandet och uthyrningen av Västerport, till dess att huset står färdigt. Avtalet är för sitt fullgörande villkorat av godkänd detaljplaneändring för del av projektet. I avtalet finns incitamentsdelar som kan påverka priset positivt i takt med att uthyrningen genomförs. Försäljningen ger initialt ett positivt resultat om cirka 30 MSEK vilket kan resultatavräknas när villkor för affären är uppfyllda. NCC har lämnat hyresgarantier i tre år efter färdigställande och gjort full avsättning för dessa. - Projekt Västerport har ett utmärkt läge på nordvästra Kungsholmen nära tunnelbana och bredvid Essingeleden. Vi upplever ett stort intresse från lokalsökande företag och har flera pågående hyresdiskussioner, säger Magnus Widén, regionchef för NCC Property Development. Det stora intresset från investerare i kombination med en ömsesidigt fördelaktig avtalsmodell gör att vi väljer att sälja till CSAM nu. Utveckling av nordvästra Kungsholmen Nordvästra Kungsholmen kommer att bli stadens största tillväxtområde under den kommande tioårsperioden. Uppemot 4 000 nya bostäder planeras och åtskilliga tusen anställda får här sina nya arbetsplatser. I takt med utbyggnaden av bostäder och kontor kommer mer handel och service av olika slag att etablera sig. För ytterligare information, vänligen kontakta: Magnus Widén, regionchef NCC Property Development, tfn 08-585 519 49, 070-685 18 49 Annica Gerentz, informationsdirektör NCC AB, tfn 08-585 522 04, 070-398 42 09 Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2005 en omsättning på 50 Mdr SEK och 21 000 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=366159&fn=wkr0019.pdf