Stora Enso tecknar låneavtal med Europeiska investeringsbanken

Stora Enso tecknar låneavtal med Europeiska investeringsbankenStora Enso Oyj Pressmeddelande 2007-01-29 kl 12:00 GMTStora Enso har tecknat ett låneavtal på 140 MEUR med Europeiska investeringsbanken (EIB) för att finansiera delar av sin investering i forskning och utveckling i Finland och Sverige under de kommande fem åren. Lånet, som väntas bli fullt utnyttjat, är ett resultat av gott och långvarigt samarbete mellan EIB och Stora Enso. - Vi har förhandlat fram ett avtal som bygger på tidigare transaktioner med EIB och erbjuder Stora Enso attraktiva villkor i linje med vår lånepraxis. Det här lånet medför en ytterligare finansieringskälla för att särskilt stödja våra insatser inom forskning och utveckling - ett område med en ökad betydelse i framtiden, säger Hannu Ryöppönen, Stora Ensos CFO. Forskning och utveckling inom Stora EnsoStora Enso har forskningscenter i Finland, Sverige, Tyskland och USA samt starka tekniska organisationer inom affärsenheterna. De samarbetar med ledande teknikleverantörer och experter på forskning och utveckling inom skogsområdet. Stora Ensos fem forskningscenter är produktfokuserade och väl integrerade i affärsverksamheten. De kombinerar produktspecifik expertis med vetenskaplig förståelse för tillverkning, förädling och slutanvändning av koncernens produkter. De två InnoCentren som Stora Enso Consumer Boards driver har etablerat ett nytt område för Stora Ensos forsknings- och utvecklingsarbete. De arbetar med framtidens fiberbaserade förpackningar och används för att utveckla och testa nya förpackningslösningar tillsammans med andra partners i värdekedjan. För ytterligare information, v g kontakta:Hannu Ryöppönen, Chief Financial Officer, tel +44 20 7016 3114Markus Rauramo, Senior Vice President, Group Treasurer, tel +44 20 7016 3250Peter Nordquist, Vice President, Funding, tel +44 20 7016 3266Ilkka Kartovaara, Senior Vice President, Corporate R&D, tel +358 2046 21464 www.storaenso.comwww.storaenso.com/investorsText version / Internet version / Print / Close