Sectra: Stort amerikanskt institut för ortopedi väljer sy...

Stort amerikanskt institut för ortopedi väljer system från Sectra Rothman Institute, ett mycket välrenommerat institut för ortopedi i Philadelphia, har valt att investera i digitala system för hantering och arkivering av röntgenbilder (PACS) från det svenska IT- och medicinteknikföretaget Sectra. Systemen kommer att installeras på institutets åtta kliniker. - Vårt mål är att kunna ge bästa möjliga vård och Sectras systems hjälper oss att uppfylla det målet, säger Jerry Kruc, chef för IT-avdelningen vid Rothman Institute. Vi valde Sectras system eftersom det är stabilt och klarar de behov som finns på större kliniker. En annan viktig faktor var Sectras avancerade applikation för planering av ortopediska ingrepp och fokus på ortopedernas arbetsflöde, avslutar Jerry Kruc. Rothman Institute kommer att installera Sectras PACS och applikationer för planering av ortopediska ingrepp. Beställningen omfattar även Sectras service- och supporttjänster för övervakning av systemen i realtid. Sectras system kommer att integreras med den röntgenutrustning och andra IT-system som kunden använder. - Sectras förmåga att leverera funktionella och avancerade system fortsätter att uppmärksammas i USA, säger John Goble, VD för Sectra i Nordamerika. Vårt fokus på att förbättra effektiviteten för ortopederna med hjälp av IT-system utgör grunden för långvariga relationer med välrenommerade ortopedkliniker såsom Rothman Institute, tillägger John Goble. För ytterligare information kontakta: Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 013 - 23 52 27 Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09 Om Sectras medicinska system Sectra är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder, PACS. Över 900 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 40 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern. Sectrakoncernens verksamhet Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i elva länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2005/2006 till 564 Mkr. Sectra är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1999. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=366952&fn=wkr0001.pdf