BRIO AB: Extra bolagsstämma i BRIO AB godkände idag försä...

Extra bolagsstämma i BRIO AB godkände idag försäljning av polsk verksamhet Extra bolagsstämma i BRIO AB godkände idag BRIO AB:s överlåtelse av samtliga aktier i dotterbolagen BRIO Polska sp.zo.o., Kuzyn Clown sp.zo.o., Kuzyn Clown Warszawa sp.zo.o. och Kuzyn Clown Sabyda sp.zo.o till TM Invest sp.zo.o. genom överlåtelseavtal daterat den 18 december 2006. Då TM Invest sp.zo.o. ägs av Magdalena Duhanik-Persson, som vid överlåtelsetidpunkten var verkställande direktör för BRIO:s verksamhet i Polen, samt hennes make Tomas Persson, krävde överlåtelsen enligt 16 kap. aktiebolagslagen (tidigare Leo-lagen) godkännande av bolagsstämma. BRIOs verksamhet i Polen har under de senaste åren visat otillfredsställande lönsamhet med ett ackumulerat negativt resultat. En vidare satsning i Polen har inte bedömts vara i linje med bolagets nuvarande strategi. Försäljningen, som skett som ett led i BRIOs pågående åtgärdsprogram, påverkar endast marginellt koncernens finansiella ställning. Osby den 30 januari 2007 Styrelsen BRIO AB (publ) För ytterligare information, kontakta: Thomas Bräutigam, Koncernchef BRIO, tel: 0479-194 07 För frågor avseende TM Toys Sp.zo.o., kontakta: Tomas Persson, 0703-76 00 00 BRIO är ett svenskt företag som utvecklar och säljer leksaker, barnvagnar, bilbarnstolar och barnmöbler. Företaget grundades 1884 och är idag en internationell koncern med varumärkena BRIO, ALGA, SIMO och Carena. I koncernen ingår också Scanditoy, en omfattande grossistverksamhet för leksaker i Norden. BRIO har drygt 520 anställda, finns representerat i ett femtiotal länder och är noterat på Stockholmsbörsens O-lista sedan 1985. www.brio.net ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=368469&fn=wkr0001.pdf