Home Properties: Bokslutskommuniké 2006

Bokslutskommuniké 2006 Ø Nettoomsättningen uppgick till 209,2 (320,2) MSEK. Ø Hyresintäkterna uppgick till 200,1 (320,2) MSEK. För jämförbara fastigheter ökade hyresintäkterna till 173,0 (163,4) MSEK, en ökning med 5,9 procent. Ø Resultat efter skatt uppgick till 312,2 (1 155,7) MSEK. Förändringen förklaras främst av de genomförda fastighetsförsäljningarna under 2005. Ø Resultat efter skatt per aktie uppgick till 14,91 (50,75) SEK. För kvarvarande verksamheter uppgick motsvarande resultat till 14,96 (50,62) SEK. Ø Kapitalförvaltningsbolaget Home Capital har under januari 2007 skiftats ut till aktieägarna. Ø Styrelsen föreslår en utdelning om 3,50 (3,00) SEK per aktie, vilket motsvarar cirka 66 (93) procent av nettovinsten från den löpande verksamheten. Ø Beläggning och rumspriser förväntas fortsätta att utvecklas positivt under 2007. VDs kommentarer Hotellkonjunkturen i Norden har fortsatt att utvecklas positivt, med ökad beläggning och RevPAR, under året jämfört med 2005. För Home Properties har hyresintäkter och bruttoresultat ökat med 5,9 procent respektive 5,7 procent för jämförbara fastigheter jämfört med 2005. "År 2006 utvecklades till ett mycket starkt år och vår hyrestillväxt uppgick till knappt 6 procent för jämförbara fastigheter. Uppdelningen av bolaget i ett fastighetsbolag och ett kapitalförvaltningsbolag har, precis som vi sade tidigare, blivit en bra affär för aktieägarna ", säger Clas Hjorth, VD på Home Properties. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=368159&fn=wkr0001.pdf