LUNDIN PETROLEUM HAR TILLDELATS SJU NYA LICENSER I DEN NORSKA LICENSRUNDA

Lundin Petroleum AB (Lundin Petroleum) har genom sitt helägda dotterbolag Lundin Norway AS tilldelats sju nya prospekteringslicenser i 2006 års Norska licensrundan APA. Dessa inkluderar sex licenser med Lundin Petroleum som operatör. Licenserna är belägna på den norska kontinentalsockeln och en licens i Barents hav.

Licens   Lundin Petroleum licensandel
Block 2/8 Lundin Petroleum  50%*
Block 3/5 & 8  Lundin Petroleum  50%*
Block 16/7   Lundin Petroleum 100%*
Block 16/5   Lundin Petroleum 100%*
Block 25/5, 6, 8 & 9  Lundin Petroleum  30%
Block 25/1, 2 & 4  Lundin Petroleum  45%*
Block 7120/1, 2, 3, 4,5 & 6 Lundin Petroleum  35%*
* operatör Lundin Petroleum

Arbetsprogrammet för de tilldelade licenserna inkluderar två prospekteringsborrningar och insamling/tolkning av ny och äldre seismik.

- Vi är mycket glada över tilldelningen i den senaste licensrundan där Lundin Petroleum är ett av de mest framträdande bolagen med tanke på operatörskap och tilldelade licenser. Vi har ett aktivt prospekteringsprogram på den Norska Kontinental Sockeln under de kommande åren och kommer att utöka det till att även omfatta vår nya licens i Barents hav, säger Ashley Heppenstall, koncernchef och VD i Lundin Petroleum i en kommentar.

Lundin Petroleum är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekterings och produktionsbolag med en välbalanserad portfölj av tillgångar i världsklass i Europa, Afrika, Ryssland och Asien. Bolaget är noterat vid den nordiska börsen. (ticker ”LUPE”) . Lundin Petroleum har bevisade och sannolika reserver om 176,4 miljoner fat oljeekvivalenter (mmboe) per den 1 januari 2007.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Ashley Heppenstall
Maria Hamilton