Swedbank: Stora småföretagarenkäten: Personliga kontakter...

Pressmeddelande 30 januari 2007 Stora småföretagarenkäten: Personliga kontakter avgörande vid val av bank Internet används allt mer när landets 700 000 småföretag utför sina vardagliga bankärenden. Ändå är personliga kontakter och lokal närvaro det som avgör valet av bank. Det visar Stora småföretagarenkäten som Swedbank genomfört under hösten 2006. Över 16 000 småföretag i Sverige har deltagit i undersökningen. - Undersökningen visar tydligt att småföretagarna använder internetbanken för vardagsärenden och den personliga kontakten för avancerad rådgivning. Detta är en verklighet som vi anpassar oss efter, säger Anders Ekedahl, företagsmarknadschef på Swedbank. Närmare 7 av 10 småföretagare anser att en personlig kontakt är den viktigaste faktorn för att kunna utföra sitt företags bankaffärer. Drygt 6 av 10 anser att en tillgänglig internet- och telefonbank är viktigast. - Behovet av rådgivning är fortfarande stort främst inom områden som pensions- och försäkringsfrågor, kvalificerad kreditrådgivning och placeringsrådgivning. Det speglar den vardag som småföretagarna lever i. Ökade effektivitetskrav och förändrade trygghetssystem ger nya behov, säger Anders Ekedahl. Idag finns det cirka 700 000 småföretag i Sverige. Två av tre är så kallade soloföretag. Läs hela undersökningen i bif pdf-fil eller på www.swedbank.se För ytterligare information: Anders Ekedahl, företagsmarknadschef, Swedbank, tfn:0706-89 17 17 Anna Hammarskiöld, presskontakt Swedbank, tfn: 073-405 83 36 Swedbank är en ledande nordisk-baltisk bankkoncern med 8,8 miljoner privatkunder och 441 000 företagskunder i Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Koncernen har drygt 470 kontor i Sverige och ytterligare drygt 280 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i Helsingfors, Kaliningrad, Kiev, Köpenhamn, Luxemburg, Marbella, Moskva, New York, Oslo, Shanghai, St Petersburg och Tokyo. År 2005 uppgick balansomslutningen till 1 200 miljarder kronor och antalet anställda var cirka 16 000. Läs mer om Swedbank på www.swedbank.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=367193&fn=wkr0011.pdf Hela undersökningen http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=367193&fn=wkr0019.pdf Pressmeddelande