Kaupthing Banks resultat för år 2006

Kaupthing Banks resultat för år 2006Nettoresultat 85,3 miljarder ISK (EUR 971 miljoner) Nettoresultat efter minoritetsandelar år 2006 uppgick till 85,3 miljarder ISK (EUR 971 miljoner), jämfört med 49,3 miljarder ISK (EUR 659 miljoner) år 2005. Resultatet före skatt uppgick till 101,1 miljarder ISK (EUR 1 150 miljoner). Nettoresultat efter minoritetsandelar om 18,1 miljarder ISK (EUR 191 miljoner) för det fjärde kvartalet under 2006, jämfört med 14,8 miljarder ISK (EUR 156 miljoner) för motsvarande period 2005.Avkastning på eget kapital för helåret uppgick till 42,4%.Vinst per aktie om 127,1 ISK för 2006 (75,2 ISK år 2005). Under fjärde kvartalet uppgick vinsten per aktie uppgick till 26,1 ISK (22,4 ISK för motsvarande period 2005).Nettoresultat för finansiella transaktioner uppgick till 60,2 miljarder ISK (EUR 685 miljoner) för helåret 2006 - en ökning med 61,4 % från 2005.Ränte- och provisionsnettot uppgick till 26,7 miljarder ISK (EUR 300 miljoner) under fjärde kvartalet - en ökning med 69,5% jämfört med motsvarande period 2005.Rörelseintäkter uppgick till 40,9 miljarder ISK (EUR 460 miljoner) under det fjärde kvartalet 2006 - en ökning med 25% jämfört med motsvarande period 2005.Balansomslutningen per den 31 december 2006 uppgick till 4 055 miljarder ISK (EUR 42,9 miljarder), en ökning om 37,1% räknat med en fast valutakurs över året och 59,6% i ISK.I oktober betalade banken ut 7,7% av Existas totala aktiekapital som en utdelning till bankens aktieägare. Utdelningen uppgick till 27,5 ISK per aktie.75 900 000 nya aktier såldes i november till kursen 750 ISK per aktie (SEK 75), vilket ökade aktiekapitalet med 11,4% och genererade en emissionslikvid om 55,5 miljarder ISK.Styrelsen kommer att föreslå årsstämman att 10 366 miljoner ISK (EUR 118 miljoner) betalas ut i utdelning till aktieägarna för verksamhetsåret 2006, eller 14 ISK per aktie, vilket motsvarar 12,2% av årets resultat. Hreidar Már Sigurdsson, koncernchef, Kaupthing Bank"Kaupthings resultat för året är starkt - år 2006 blev ännu ett rekordår. Nästan alla våra dotterbolag levererade rekordvinster och det är med glädje jag ser att bankens intäktsbas växer starkt. Tillväxten i både provisions- och ränteintäkter är uppmuntrande och visar tydligt att vi ser positiva synergier från närmare samarbete mellan bankens olika affärsområden och kontor. När vi blickar framåt, in i 2007 känner vi oss trygga med att vår tillväxtstrategi kommer att fortsätta skapa möjligheter för våra kunder - att tjäna kundens behov kommer att fortsätta vara vårt huvudfokus." För ytterligare information:Hreidar Már Sigurdsson, koncernchef, +354 444 6108Jónas Sigurgeirsson, koncernens informationschef (ir@kaupthing.net), +354 444 6112. Vid eventuella avvikelser mellan den svenska och engelska versionen av pressmeddelandet är den engelska versionen gällande. Kaupthing Bank Financial Statements 2006 (pdf) Press release (pdf) Attachment: Resultatrapport (pdf)Text version / Internet version / Print / Close