Biolin AB: Biolin har tillträtt KSV Instruments

Biolin har tillträtt KSV Instruments Biolin har idag tillträtt KSV Instruments i enlighet med köpeavtal ingånget den 23 oktober 2006. KSV Instruments (KSV) tillhandahåller en bred portfölj av egenutvecklade vetenskapliga instrument för ytkemiska applikationer inom akademi och industri. Nuvarande produktportfölj består av fem produktlinjer med analys- och processinstrument. Produkterna täcker viktiga behov inom ytbeläggning, ytmätning och karaktärisering. Företaget har stor teknisk expertis och satsar stora resurser på egen utveckling, konstruktion och produktion av produkter. De senaste åren har fyra nya produktlinjer utvecklats för lansering 2006 och 2007. KSVs målgrupp är akademiska och industriella ytkemiska laboratorier världen över. Denna grupp uppgår till cirka 5 000 kunder. KSV är väletablerat i sin målgrupp och har cirka 2 000 kunder inom framförallt forskningsintensiva universitet. KSV finns idag via distributörer och genom egen försäljning på cirka 50 geografiska marknader. Biolin förvärvar samtliga aktier i KSV till en fast köpeskilling om 1,5 miljoner euro kontant samt en villkorad tilläggsköpeskilling som står i proportion till KSVs rörelseresultat före avskrivningar de kommande fyra åren. Under förutsättning att de finansiella målen nås blir tilläggsköpeskillingen cirka 3,5 miljoner euro. I Biolins regi förväntas KSV växa i linje med sina mål och det under förbättrad lönsamhet. Målet att inom tre år omsätta 5 miljoner euro och nå en rörelsemarginal före avskrivningar om 20 procent. För ytterligare information kontakta: Fredrik Lindgren VD, Biolin AB (publ) Telefon: 040-630 76 01 Mobil: 0705-61 61 77 fredrik.lindgren@biolin.se Biolin är en diversifierad koncern med teknologibaserade och utvecklingsintensiva företag inom Life Science och andra teknologiområden. Affärsidén är att vara en engagerad och långsiktig ägare till växande företag med god lönsamhetspotential i syfte att skapa hög avkastning för aktieägarna. Biolin består i nuläget av dotterbolagen Q-Sense, KSV Instruments, Ospol, Integration Diagnostics och Hansa Medical. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=369635&fn=wkr0001.pdf