Intrum Justitia: Valberedningens förslag inför årsstämman...

Valberedningens förslag inför årsstämman i Intrum Justitia AB (publ) Valberedningen har meddelat Intrum Justitia att den till bolagets årsstämma den 25 april 2007 kommer att föreslå att antalet styrelseledamöter ska vara sju, att Helen Fasth-Gillstedt, Lars Förberg, Bo Ingemarson, Lars Lundquist och Lars Wollung omväljs samt att Matts Ekman och Ársæll Hafsteinsson nyväljs till styrelsen. Vidare kommer valberedningen att föreslå att Lars Lundquist omväljs till styrelsens ordförande och att Bo Ingemarson omväljs som dess vice ordförande. Ledamöterna Sigurjón Th. Árnason och Jim Richards har avböjt omval. Matts Ekman är 60 år, f.d. vice vd och CFO i Vattenfallkoncernen. Han är civilekonom från Lunds universitet och har en MBA-examen från University of California, Berkeley. Ársæll Hafsteinsson är 49 år, chef för Landsbankis Legal Division, inklusive Credit Control and Branch support. Han har juristexamen från Islands universitet. Fullständig redogörelse för kandidaternas olika styrelseuppdrag och övrig information om kandidaterna samt valberedningens förslag till kriterier för hur ny valberedning ska utses kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman och publiceras även på bolagets webbplats. Vidare föreslår valberedningen att arvode ska utgå med 600 000 SEK till styrelsens ordförande samt med 300 000 SEK till var och en av övriga styrelseledamöter. Med valberedningens förslag om antal styrelseledamöter skulle det totala beloppet uppgå till 2 400 000 SEK. Därutöver föreslås ett arvode om sammanlagt 400 000 SEK att utgå för kommittéarbete, varvid ordföranden i revisionskommittén föreslås erhålla 100 000 SEK, övriga två revisionsutskotts-ledamöter 50 000 SEK vardera samt resterande 200 000 SEK att fördelas lika mellan de sammanlagt sex ledamöterna i ersättnings- samt investeringskommittéerna. Arvode till revisorerna föreslås utgå enligt godkänd räkning. Valberedningen kommer även att föreslå att styrelsens ordförande, Lars Lundquist, ska utses till ordförande vid årsstämman. Aktieägare som representerar cirka 37,7 procent av aktiekapital och röstetal i bolaget har meddelat att de stödjer förslaget. I valberedningen inför Intrum Justitias årsstämma 2007 ingår: Christer Gardell, Cevian Capital, ordförande, Göran Espelund, Lannebo Fonder, Björn Fröling, Parkerhouse Investment, Björn Lind, SEB Fonder och SEB Trygg Liv, Árni Torbjörnsson, Landsbanki Íslands. Lars Lundquist, styrelsens ordförande, har adjungerats till valberedningen. Frågor kring valberedningens arbete besvaras av Christer Gardell, tel: 08-545 675 50. Frågor kring Intrum Justitia ställs till Anders Antonsson, informationschef, tel: 08-546 10 206, mobil: 0703-36 78 18. E-post: a.antonsson@se.intrum.com Intrum Justitia är Europas ledande koncern för tjänster inom kreditadministration. Koncernen omsätter ca 2,8 miljarder kronor och har omkring 2 800 anställda i 22 länder. Intrum Justitia strävar efter att mätbart förbättra sina kunders kassaflöden och långsiktiga lönsamhet genom att på varje lokal marknad erbjuda hög kvalitet i relationen, såväl med kunder, som med betalningsskyldiga. Koncernen erbjuder ett brett utbud av tjänster för hantering av företags- och konsumentfordringar. Intrum Justitia AB (symbol: IJ) är noterat på Nordiska börsen, medelstora bolag. Ytterligare information finns på bolagets webbplats: www.intrum.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=369513&fn=wkr0001.pdf