AstraZeneca: AstraZeneca och Palatin Technologies tillkän...

AstraZeneca och Palatin Technologies tillkännager globalt samarbete för att upptäcka, utveckla och marknadsföra medel mot fetma AstraZeneca och Palatin Technologies (AMEX: PTN) tillkännagav i dag ett exklusivt globalt samarbetsavtal för att upptäcka, utveckla och marknadsföra småmolekylära substanser med inriktning på melanocortinreceptorer. Samarbetet är baserat på Palatins melanocortinreceptorprogram mot fetma och innefattar tillgång till substansbibliotek, teknologi och kompetens när det gäller upptäckt och utveckling av läkemedel inriktade på melanocortinreceptorer. Ett närliggande mål i samarbetet är att välja ut en kandidatsubstans för klinisk utvärdering. Data som samlas in från genetiska, farmakologiska och fysiologiska studier bidrar till att identifiera det centrala melanocortinsystemet som en viktig faktor i regleringen av energibalansen. Det ger en betydande potential för utveckling av nya behandlingsmetoder mot fetma, diabetes och det metabola syndromet. Palatin erhåller 10 MUSD från AstraZeneca vid avtalets undertecknande och har möjlighet till betalningar vid olika delmål på totalt 300 MUSD, varav 180 MUSD är kopplade till delmål under utveckling och registrering och resten till uppnåendet av försäljningsmål. Därtill kommer stegvis ökande royaltysatser upp till tvåsiffriga tal på försäljningen, beroende på försäljningens storlek. AstraZeneca kommer att överta ansvaret för utvecklingsprogrammet fram till lansering och stå för kostnaderna för upptäckt och utveckling, medan båda företagen bidrar med vetenskaplig kompetens till forskningssamarbetet. Jan Lundberg, Executive Vice-President, Discovery, AstraZeneca, kommenterar: "Avtalet ligger i linje med vår strategi att upptäcka och utveckla innovativa läkemedel inom diabetes och fetma. Fetma och därmed sammanhängande indikationer är ett strategiskt viktigt område och denna nya inriktning på melanocortinreceptorer kan bli en av de ledande behandlingsmetoderna för fetma. Avtalet är ett exempel på hur vi knyter till oss spetsforskning utanför AstraZeneca och stämmer väl med vårt beslut nyligen att ändra inriktning på forskningen, där diabetes/fetma nu är ett av de prioriterade områdena." "Fetma ökar i alarmerande takt och är en primär faktor bakom den ökade förekomsten av diabetes typ 2, hjärt/kärlsjukdomar och vissa former av cancer", sa dr Trevor Hallam, Executive Vice-President, Research and Development på Palatin. "Vi har gjort betydande framsteg i den prekliniska utvecklingen av våra program som är baserade på melanocortinreceptorer, särskilt inom fetmaområdet, och vi är mycket glada över att ta detta program till nästa nivå med en partner i världsklass som AstraZeneca." "Detta samarbete med AstraZeneca illustrerar de framsteg vi har gjort med vårt fetmaprogram baserat på melanocortinreceptorer liksom melanocortinreceptorernas potential som måltavla när det gäller fetma. Samarbetet bekräftar det värde som Palatin har byggt upp och ger de nödvändiga resurserna för att föra programmet framåt. AstraZeneca har en lång erfarenhet av att framgångsrikt utveckla och kommersialisera läkemedel och deras världsledande ställning inom relevanta terapiområden gör dem till en idealisk partner för att fullt ut tillvarata möjligheterna med vårt fetmaprogram", sa dr Carl Spana, Palatins VD. Om fetma Fetma är en kronisk sjukdom där en persons kroppsvikt är allvarligt högre än vad som anses hälsosamt. Sjukdomen har ökat väsentligt under det senaste årtiondet - och drabbat miljontals människor världen över - och förväntas fortsätta att öka. I dag är mer än 1,1 miljarder vuxna och 150 miljoner barn världen över överviktiga, och mer än 300 miljoner vuxna klassas som sjukligt överviktiga. Enligt American Obesity Association är fetma den främsta orsaken näst efter rökning till dödsfall som kan förebyggas, och nästan en tredjedel av alla vuxna i USA är sjukligt överviktiga. Fetma förknippas med ett antal allvarliga åkommor, till exempel hjärtsjukdomar, stroke, cancer, högt blodtryck och diabetes. Amerikanerna spenderar nästan 120 miljarder USD årligen på läkemedel och därmed relaterade kostnader för fetma enligt U.S. Surgeon General. Att utveckla en effektiv behandling för att hantera denna allvarliga åkomma kan bidra till att spara såväl flera miljarder dollar som miljontals liv. Om AstraZeneca AstraZeneca är ett ledande internationellt företag inom hälsovårdsområdet som bedriver forskning, utveckling, tillverkning och marknadsföring av receptbelagda läkemedel och vissa hälsovårdstjänster. Vi är ett av världens främsta läkemedelsföretag, med en försäljning 2005 på 24 miljarder USD (190 miljarder SEK) och med starka marknadspositioner inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, onkologi samt infektion. AstraZeneca ingår i Dow Jones Sustainability Index samt i FTSE4Good Index. För mer information, se www.astrazeneca.com resp www.astrazeneca.se Om Palatin Technologies, Inc. Palatin Technologies, Inc. är ett läkemedelsföretag med inriktning på att upptäcka och utveckla målinriktade, receptorspecifika terapier baserade på små molekyler och peptider. Företagets ledande kandidatsubstans, bremelanotid, är för närvarande i fas 2 med avseende på sexuell dysfunktion bland både män och kvinnor. Företagets interna forskning och utveckling baseras på den patentskyddade teknologin MIDAS·. Palatins strategi är att utveckla produkter och sedan skapa marknadsföringssamarbeten med ledande företag för att tillvarata produkternas kommersiella potential. Hittills har företaget ingått samarbeten med AstraZeneca, King Pharmaceuticals och Tyco Healthcare Mallinckrodt. För mer information, se: www.palatin.com. AstraZeneca kontaktpersoner media: Staffan Ternby, 08-553 26107 Edel McCaffrey, +44 (0) 207 304 5034 Steve Brown, +44 (0) 207 304 5033 AstraZeneca Investor Relations: Mina Blair, +44 (0) 207 304 5084 Jonathan Hunt, +44 (0) 207 304 5087 Karl Hård, +44 (0) 207 304 5322 Staffan Ternby, 08-553 26107 Ed Seage, +1 302 886 4065 Jörgen Winroth, +1 (212) 579 0506 Palatin Technologies media: Carney Noensie, Burns McClellan Tel: (212) 213-0006 cnoensie@burnsmc.com Palatin Technologies Investor Relations: Stephen T. Wills, CPA, MST EVP-Operations / Chief Financial Officer Tel: (609) 495-2200 info@palatin.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se