Elanders AB (publ) Bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2006

Elanders AB (publ) Bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2006Omsättningen ökade med 2 % och uppgick till 1 988 Mkr (1 953 Mkr).Rörelseresultatet uppgick till -8,8 Mkr (121,8 Mkr) efter kostnader för nedskrivningar mm i verksamheten i Kungsbacka om -151 Mkr (0).Resultatet före skatt uppgick till -31,8 Mkr (105,3 Mkr) efter kostnader för nedskrivningar mm i verksamheten i Kungsbacka om -151 Mkr (0). Nettovinsten uppgick till -49,0 Mkr (77,6 Mkr) eller -5,85 kronor per aktie (9,27 kronor per aktie)*. Effekten på nettovinsten från nedskrivningar mm i verksamheten i Kungsbacka uppgick till -139,8 Mkr eller -16,70 kr per aktie.Det operativa kassaflödet uppgick till 141 Mkr (21 Mkr). Nedskrivningarna mm i verksamheten i Kungsbacka hade ingen effekt på kassaflödet.Avtal har tecknats om förvärv av Sommer Corporate Media i Waiblingen, Tyskland, vilket kommer att påverka resultatet för 2007 positivt. Förvärvet kommenteras närmare i separat pressmeddelande som utkommit idag. Styrelsen föreslår att förvärvet delvis finansieras genom nyemission om cirka 150 Mkr med företrädesrätt för samtliga aktieägare till emissionskursen 110 kronor vilket innebär 1 ny aktie per 6 gamla aktier. Efter den planerade avyttringen av verksamheten i Kungsbacka under första kvartalet 2007 kommer enheten för sid- och annonsproduktion i Stockholm att ingå i affärsområdet Infologistics och affärsområdet Infoprint upphör.Under perioden träffade koncernen viktiga avtal med bland andra Ahlsell, Alfa Laval, Astra Zeneca, Bergman & Beving, Fuji Digital Cameras, Förenta Nationerna, General Motors Europe, Husqvarna, Kinnevik, SAS och Sveriges Riksdag.Styrelsen föreslår utdelning med 2,50 kronor per aktie (2,50 kronor per aktie)För 2007 förutses förbättrad omsättning samt förbättrat resultat före skatt jämfört med 2006 exklusive kostnaderna för nedskrivningar mm i Kungsbacka om -151 Mkr. *) Någon utspädning förekommer inte under de angivna perioderna. Ytterligare information om Elanders kan hämtas från vår webbplats www.elanders.com eller via e-post info@elanders.com Frågor kring denna rapport kan ställas till: Patrick Holm Mats AlmgrenVD och koncernchef Ekonomidirektör Tel. 031-750 07 50 Tel. 031-750 07 60Mbl. 0708-210 410 Mbl. 0705-181 936 Hela rapporten inklusive tabeller kan laddas ner från medföljande länk:Attachment: Bokslutskommuniké 2006Text version / Internet version / Print / Close