WM-data: WM-data tecknar outsourcingavtal med BTJ

WM-data tecknar outsourcingavtal med BTJ WM-data, som ingår i LogicaCMG koncernen, meddelar idag att avtal har tecknats med BTJ, en ledande leverantör av medieprodukter och informationstjänster i Norden. WM-data får ansvaret för BTJ Groups it-drift samt förvaltning och utveckling av applikationer. WM-data övertar därmed ansvaret för 17 medarbetare inom BTJ. Avtalet, som omfattar Sverige och Finland, uppgår till ett värde av 90 MSEK och avtalet löper under fem år, med möjlighet till förlängning. BTJ lägger nu grunden för nya informationstjänster samt effektivare tjänsteleverans till bland annat bibliotek, bokhandlare, förlag, universitet, företag och organisationer. Som ett led i utvecklingen av verksamheten har WM-data fått ansvar för att uppgradera och effektivisera BTJs it-miljö. WM-data får därigenom ansvar för it-drift, utveckling och applikationsförvaltning. All infrastruktur flyttas över till WM-data och levereras via WM-datas kapacitets- och funktionstjänster inom Server- och applikationsdrift, Servicedesk, Kommunikation och PC-support. De berörda medarbetarna inom BTJ kommer att övergå till WM-data under januari 2007. Sophie Persson, VD på BTJ, säger: "Genom att outsourca vår it-verksamhet till WM-data får vi tillgång till ett effektivare och mer kvalitetsinriktat it-stöd som stödjer våra verksamhetsmål. Vi har räknat på en besparing på minst 20 procent över en femårsperiod genom att outsourca denna del av verksamheten. Avtalet innebär att vi säkerställer tillgången till rätt kompetens och kan dra nytta av den kunskap som finns inom WM-data. Samtidigt ges våra tidigare medarbetare stora utvecklingsmöjligheter." Stefan Gardefjord, vd för WM-data i Sverige, säger: "Med WM-datas och LogicaCMGs långa erfarenhet inom outsourcing och applikationsförvaltning, i kombination med branschexpertis, kan vi hjälpa kunder som BTJ att bli produktivare och öka sin konkurrenskraft. Vi är mycket stolta över avtalet som är en bekräftelse på våra beprövade metoder och leveranskapacitet inom applikations- och infrastrukturutveckling. Vi välkomnar våra nya medarbetare från BTJ, som tillför oss värdefull kompetens och erfarenhet." Om BTJ BTJ är den ledande leverantören av rationella medietjänster (medieprodukter och informationstjänster) som ökar effektiviteten hos våra kunder. Våra kunder är kunskaps- och forskningsverksamheter såsom bibliotek, bokhandlare, förlag, universitet, företag och organisationer. Vi kopplar samman fysiska eller digitala medier med informationen om dessa så att kunden finner rätt medier, i rätt tid och till rätt pris. Vi är ca 400 medarbetare i Sverige och Finland och omsätter cirka 1000 MSEK. BTJ ägs av Ratos, Litorina Kapital och Svensk Biblioteksförening. Om WM-data WM-data ingår i LogicaCMG-koncernen, en ledande internationell leverantör av it lösningar. Koncernen har, inklusive WM-data, 40 000 medarbetare i 41 länder. Vi stödjer våra kunder i att bygga och behålla en ledande position med hjälp av vår djupa branschkunskap och dokumenterade leveransförmåga. Vi tillhandahåller verksamhetskompetens, systemintegration samt outsourcing av it och affärsprocesser inom branscher som telekom, finans, energi/utilities, industri, handel, transport och offentlig sektor. I Norden är vi cirka 9 000 medarbetare och är verksamma under varumärket "WM-data a LogicaCMG company". Presskontakter: Frida Koci, PR-ansvarig WM-data Sverige, +46 (0)8-671 0218, e-mail: frida.koci@wmdata.se Anna Brogren, Informationsansvarig, WM-data Nordic region, +46 (0) 8-671 9272, e-mail: anna.brogren@wmdata.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=368828&fn=wkr0001.pdf