Diamyd Medical: DIAMYD MOT FAS III ENLIGT PLAN

DIAMYD MOT FAS III ENLIGT PLAN Pressmeddelande, Stockholm, Sverige - 31 januari, 2007 - Diamyd Medical AB (SWEDEN OMX: DIAM B; USA ADR: DMYDY) Diamyd Medical meddelar idag att Bolaget haft ett så kallat Type B End of Phase II-möte med den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA i Washington den 29 januari 2007. Mötet avsåg det kliniska fas III programmet med Diamyd® för behandling av typ 1 diabetes och hölls med ett Diamyd-team om 15 personer och ungefär lika många personer från FDA. "Det kan dröja ytterligare några veckor tills vi får FDAs protokoll från mötet och vi kan därför för närvarande inte säga mer än att vi anser att mötet var konstruktivt och att vi tror att det kommer att leda till ett godkännande att starta en fas III-studie i USA under 2007", säger Anders Essen-Möller, VD för Diamyd Medical AB. För ytterligare information kontakta: Stockholm Anders Essen-Möller VD Tel: 08 661 0026 E-post: investor.relations@diamyd.com För presskontakt i USA kontakta; Gregory Tiberend Executive Vice President Richard Lewis Communications, Inc. Tel: +1 212 827 0020 E-post: gtiberend@rlcinc.com Diamyd Medical AB (publ). Linnégatan 89 B, SE-115 23 Stockholm, Sweden. Tel: +46 8 661 00 26, Fax: +46 8 661 63 68 or E-post: info@diamyd.com. VATno: SE556530-142001. Om Diamyd Medical Diamyd Medical är ett Life Science-företag som fokuserar på utveckling av läkemedel för behandling av diabetes och dess komplikationer. Bolagets längst komna projekt är det GAD-baserade läkemedlet Diamyd® mot autoimmun diabetes. Läkemedelskandidaten har visat signifikanta och positiva resultat i fas II-studier med både typ 1- och autoimmun typ 2-diabetespatienter (LADA). GAD65, som är ett dominerande autoantigen i autoimmun diabetes, utgör den aktiva substansen i Diamyd. GAD65 är dessutom ett enzym som omvandlar den excitatoriska neurotransmittorn glutamat till den inhibitoriska transmittorn GABA. Därför förväntas GAD65 komma att spela en viktig roll inte bara i diabetes utan också i ett flertal olika CNS-relaterade sjukdomar. Diamyd Medical har en exklusiv världsomfattande licens från universitetet UCLA i Los Angeles avseende den terapeutiska användningen av GAD65-genen. Diamyd Medical har licensierat ut sin UCLA GAD65-licens till Neurologix Inc., New Jersey, för behandling av Parkinsons sjukdom med en AAV-vektor. Andra projekt omfattar läkemedelsutveckling inom genterapi med hjälp av det exklusivt licensierade och patentskyddade NTTDS-systemet (Nerve Targeted Drug Delivery System). Bolagets ledande genterapiprojekt inkluderar användning av enkefalin och GAD för behandling mot kronisk smärta, till exempel diabetessmärta eller cancersmärta. Samtliga projekt inom detta område befinner sig i preklinisk fas. Diamyd Medical är stationerat i Stockholm (Sverige) och i Pittsburgh (USA) och är noterat på den Nordiska börsens Nordic Market-lista (NOMX:DIAM B). Aktien kan också handlas i USA via ett Level 1 ADR-program administrerat av Bank of New York (ticker symbol: DMYDY). Mer information finns på Bolagets hemsida; www.diamyd.com. Dokumentet innehåller vissa uppgifter om omvärld, historik, nuläge samt framtid. Dessa uppgifter skall betraktas som enbart återspeglande rådande uppfattning och planer. Inga garantier kan lämnas att dessa är riktiga. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=368883&fn=wkr0001.pdf