SWECO: SWECO förvärvar industrikonsultföretaget JAPS Ele...

SWECO förvärvar industrikonsultföretaget JAPS Elektronik SWECOs dotterbolag SWECO PIC har tecknat avtal om att förvärva det svenska industrikonsultföretaget JAPS Elektronik AB med 45 anställda. Företaget är ett av de ledande i landet inom industrielektronik. Genom förvärvet stärker SWECOs industrikonsulter sina positioner i Sverige. Syftet med förvärvet är att skapa en stark plattform på den svenska konsultmarknaden för industriell produktutveckling. SWECO PIC är i dag ett av de ledande företagen i Finland inom industriell produktutveckling, telekommunikation, elektronik och industriell design. - Vi tar nu ett viktigt steg genom att bredda tjänsteutbudet i Sverige. JAPS förstärker vår svenska verksamhet inom flera viktiga områden, framför allt när det gäller produktutveckling. Målsättningen är att JAPS på sikt ska kunna erbjuda ett komplett utbud inom produktutveckling, även industriell design, säger Lauri Hintikka, VD i SWECO PIC. - Vi är mycket nöjda med att få ingå i SWECO. Det finns många fördelar med att tillhöra ett stort och växande företag. Vi får nu möjlighet att växa snabbare och utveckla mer konkurrenskraftiga lösningar, säger Tomas Engberg, vice VD i JAPS Elektronik. JAPS Elektronik har funnits sedan 1987 och omsätter i dag drygt 46 miljoner kronor per år. Företaget bedriver sin verksamhet vid kontor i Västerås och Stockholm. Bland kunderna märks företag som ABB, Bombardier, Atlas Copco, Vishay Nobel, KMT och Söderhamns Eriksson. För ytterligare information kontakta: Lauri Hintikka, VD i SWECO PIC, +358 50 511 7471, lauri.hintikka@sweco.fi Tomas Engberg, vice VD i JAPS Elektronik, +46 (0)70 656 25 14, tomas.engberg@japs.se SWECO är Nordens ledande konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. SWECO har 4 200 anställda i åtta länder och omsatte 2005 cirka 3,4 Mdr SEK. För närvarande genomför SWECO uppdrag i cirka 60 länder runt om i världen. SWECO-aktien är noterad på Stockholmsbörsen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=370228&fn=wkr0001.pdf