ASSA ABLOY förvärvar tillverkare av dörrkomponenter

ASSA ABLOY förvärvar tillverkare av dörrkomponenterASSA ABLOY har förvärvat Pemko Manufacturing Company, en ledande nordamerikansk tillverkare av dörrkomponenter. Pemko Manufacturing Company designar och tillverkar komponenter för tätning av dörrar. Pemko är ett familjeföretag grundat 1952 med huvudkontor i Ventura, Kalifornien. Bolaget har cirka 330 anställda. "Förvärvet av Pemko tillför ASSA ABLOY en välrenommerad tillverkare av dörrkomponenter. Pemkos produkter kompletterar vårt nuvarande produkterbjudande och våra distributionskanaler" säger Thanasis Molokotos, chef för division Americas. Omsättningen uppgick till cirka 55 MUSD 2006 med en god EBIT-marginal. Förvärvet förväntas bidra positivt till vinst per aktie från förvärvstidpunkten. Mer informationMartin Hamner, Investor Relations-ansvarig och Koncerncontroller, tel: 08-506 485 79Attachment: Pressmeddelande (PDF)Text version / Internet version / Print / Close