HL Display förvärvar Display Team Oy

HL Display förvärvar Display Team Oy Stockholm 2007-02-01 HL Display AB (publ), marknadsledande leverantör av butikskommunikation och varuexponering för detaljhandeln, offentliggör härmed förvärvet av Display Team Oy, ett privatägt bolag baserat i Helsingfors, Finland. Bolaget tillverkar och marknadsför varuexponeringssystem för butikshyllor under varumärkena Maxime BrandMan® and Maxime CatMan®. Förvärvet av Display Team innebär ett påtagligt framsteg i HL Displays strävan att erbjuda sina kunder ett komplett produktsortiment. Förvärvet är också i linje med HL Displays satsning på Varumärkesleverantörer (FMCG-bolag) och stöd för effektivare produktlanseringar inom detaljhandeln.- Förvärvet kommer att erbjuda våra kunder ytterligare flexibilitet och valfrihet. De kommer att kunna bygga vidare på våra butikslösningar, nu också med större fokus på produktlanseringar. Det gör oss till en mer attraktiv och komplett partner för detaljhandeln, säger Gérard Dubuy, vd för HL Display AB (publ).Display Team etablerades 1991 av Jaakko Wilenius. Huvudkunderna är stora internationella FMCG-bolag som Procter & Gamble, Unilever etc. Produkterna delar såväl marknad som produktionsteknologi med HL Displays produktsortiment. Detta kombinerat med den större organisation som HL Display kan erbjuda, ger Display Team en möjlighet att utvecklas vidare. - Genom att gå samman med HL Display går vi från att vara ett litet bolag till att bli en större kraft på den gemensamma marknaden. Jag känner att vi har tagit Display Team så långt det går och för att kunna ta nästa steg behöver vi det HL Display kan erbjuda. En stor internationell säljorganisation som adderar lokal expertis till vår nuvarande struktur, en stark distributionskedja och en möjlighet att utveckla produkten och varumärket vidare, säger Jaakko Wilenius, vd för Display Team Oy.Display Teams nettoomsättning 2006 uppgår till cirka 6 miljoner euro, och förvärvet förväntas få marginellt positiv effekt på vinst per aktie för HL Display-koncernen 2007. För vidare information, var vänlig kontakta Gérard Dubuy, vd HL Display AB (publ) på telefon 08-683 73 00. HL Display AB (publ), är en marknadsledande leverantör av butikskommunikation och varuexponering för detaljhandeln och dess leverantörer. Bolaget grundades 1954 och omsatte 2006 1 448 MSEK. HL Display är noterat på Nordiska börsen och har cirka 1000 anställda med huvudkontor i Stockholm.Attachment: HL Display förvärvar Display Team OyText version / Internet version / Print / Close