TeliaSonera: TeliaSonera stärker sin position i Danmark g...

Pressmeddelande 1 februari 2007 TeliaSonera stärker sin position i Danmark genom förvärv av debitel Danmark TeliaSonera AB har undertecknat ett avtal om köp av 100 procent av aktierna i den danska mobiloperatören debitel Danmark A/S, med cirka 300 000 mobilabonnemang. Förvärvet inkluderar debitels 50 procentiga ägarandel i DLG-debitel I/S, som verkar under varumärket DLG Tele. - Affären stärker vår ställning på den danska mobilmarknaden och visar tydligt på vår förmåga att framgångsrikt driva vår strategi för starkare tillväxt på våra hemmamarknader, kommenterar Anders Igel, vd och koncernchef för TeliaSonera AB. TeliaSonera, det ledande telekommunikationsföretaget i Norden och Baltikum, har tecknat avtal om att köpa 100 procent av de utestående aktierna i danska debitel Danmark A/S (debitel) från debitel AG (78,2 procent), Fleggaard Holding A/S (8,8 procent) och Dansk Landbrugs Grovvareselskab a.m.b.a. (DLG) (13,0 procent). Förvärvet inkluderar även debitels 50 procentiga ägarandel i DLG-debitel I/S, som debitel samäger med DLG. Köpeskillingen för 100 procent av ett skuldfritt debitel uppgår till cirka 1 270 miljoner SEK (140 miljoner EUR), varav TeliaSonera erlägger 860 miljoner SEK (95 miljoner EUR) i kontant ersättning vid tillträde till aktierna. Resterande köpeskilling är maximerat till 410 miljoner SEK (45 miljoner EUR) och slutlikviden bestäms av debitels utveckling de närmaste sex månaderna. Utöver en fristående värdering baserar sig affären på att debitels trafik ska föras över från andra operatörers mobilnät till Telia Danmarks mobilnät. Affären är villkorad av det danska konkurrensverkets godkännande. Den 31 december 2006 hade debitel, inklusive debitels 50 procentiga ägande i DLG-debitel I/S, cirka 300 000 mobilabonnemang. Därutöver hade debitel också omkring 110 000 fasttelefoniabonnemang och cirka 27 000 Internetabonnemang (uppringt Internet). debitels omsättning 2006 var cirka 1 170 miljoner SEK (950 miljoner DKK), varav mer än två tredjedelar genererades av mobilverksamheten. Förvärvet stärker TeliaSoneras position som den näst största mobiloperatören på den danska telekommarknaden. debitel fortsätter att fungera som tjänsteleverantör under separat varumärke på den danska marknaden. Inga större verksamhetsförändringar kommer att genomföras i företaget. Ytterligare information till journalister lämnas av: Birgitta Grafström, kommunikationsansvarig, TeliaSonera Mobilitetstjänster, 020-77 58 30. TeliaSonera är det ledande kommunikationsföretaget i Norden och Baltikum. I slutet av december 2005 hade TeliaSonera 19 146 000 mobilkunder (69 887 000 inkl delägda bolag), 7 064 000 fasttelefonikunder (7 688 000 inkl delägda bolag) och 2 263 000 internetkunder (2 331 000 inkl delägda bolag). TeliaSonera är även verksam via delägda bolag i Ryssland, Turkiet och Eurasien. TeliaSonera är noterat på Stockholmsbörsen och Helsingforsbörsen. Omsättning januari-december 2005 var 87,7 miljarder SEK och antalet anställda var 28 175. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=369989&fn=wkr0001.pdf