Cardo AB: Bokslutskommuniké: Starkt förbättrad lönsamhet för Cardo 2006

Cardo AB: Bokslutskommuniké: Starkt förbättrad lönsamhet för Cardo 2006Orderingång: 8.840 MSEK (7.990) Nettoomsättning: 8.556 MSEK (7.880) Resultat efter skatt: 401 MSEK (147), motsvarande ett resultat per aktie på 13:38 SEK (4:91)Den positiva utvecklingen för Cardokoncernen fortsätter. Fjärde kvartalet uppvisade en ordertillväxt på 14% justerat för valutakurseffekter, med stark utveckling i Tyskland och tillväxtmarknader utanför Europa. Den organiska tillväxten var 9%. Helårsresultatet visar på god tillväxt och starkt förbättrad lönsamhet. Divisionerna Door & Logistics Solutions, Wastewater Technology Solutions och Residential Garage Doors har haft en stark försäljnings-utveckling med resultatförbättringar trots påverkan av ökade råmaterialpriser under året. Pulp & Paper Solutions resultat var något lägre än föregående år. Effekterna av omstruktureringsprogrammet har överträffat plan, och koncernens kostnadsnivå fortsätter att minska. Viktiga händelser Positiv försäljningsutveckling för alla divisioner under 2006Stark orderutveckling i marknader utanför Europa, och god ordertillväxt i Tyskland under andra halvåretHöjda råmaterialpriser till viss del kompenserade av prishöjningarNy produktionsenhet i Rumänien öppnas under 2007 inom Door & Logistics Solutions Malmö den 6 februari 2007 Cardo AB (publ)Styrelsen Denna rapport har ej varit föremål för särskild granskning av företagets revisorer. För ytterligare information kontakta:Peter Aru, VD och koncernchef, tel 040-35 04 53Maria Bergving, kommunikationsdirektör, tel 040-35 04 25, 070-602 61 81, maria.bergving@cardo.com Inbjudan till Financial Hearings den 7 februari kl 10.00Cardos VD och koncernchef Peter Aru kommenterar bokslutskommunikén vid en konferens på Operaterrassen i Stockholm imorgon den 7 februari kl 10.00. Anmälan görs på www.financialhearings.com eller via e-post hearings@financialhearings.com. Det finns också möjlighet att medverka och ställa frågor via telefonkonferens, telefonnummer 08-5853 6965 (eller från Storbritannien +44 (0)20 7365 1851). Konferensen kan även följas via webcast på www.cardo.com eller www.financialhearings.com. Konferensen hålls på svenska. Kalender 2007Årsredovisning för 2006 början av mars 2007Årsstämma Malmö 2 april 2007Delårsrapport 3 m 3 maj 2007Delårsrapport 6 m 15 augusti 2007Delårsrapport 9 m 8 november 2007 Cardo är en internationell industrikoncern med ledande varumärken, som erbjuder lösningar med kvalitetsprodukter, hög servicenivå och stort applikationskunnande till industriella kunder. Koncernen har starka positioner på marknaderna för port- och logistiksystem, teknik för avloppsvattenrening, system för massa- och pappersindustrin samt garageportar. Verksamheten bedrivs i divisionerna: Door & Logistics Solutions, Wastewater Technology Solutions, Pulp & Paper Solutions och Residential Garage Doors. Koncernen har cirka 5.900 anställda i drygt 30 länder och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor. Huvudkontoret finns i Malmö. Hela rapporten inklusive tabeller kan laddas ner från medföljande länk:Attachment: Bokslutskommuniké helåret 2006Text version / Internet version / Print / Close