Stora Enso fjärde kvartalet och helåret 2006

Stora Enso fjärde kvartalet och helåret 2006Helårsresultatet förstärkt av resultatförbättringsåtgärder - utdelningen för 2006 föreslås oförändrat 0,45 EUR per aktie.Stora Enso Oyj Börsmeddelande 2006-02-07 kl 11:00 GMT Rörelseresultatet exklusive engångsposter under fjärde kvartalet var i stort sett oförändrat jämfört med tredje kvartalet. Försäljningsvolymer och vissa priser steg något jämfört med föregående kvartal, vilket motverkades av högre fasta kostnader. Sammandrag av fjärde kvartalet (jämfört med föregående kvartal)Omsättningen var 3 731,8 MEUR (3 638,1).Rörelseresultatet var 186,0 MEUR (195,2) exklusive engångsposter och 246,0 MEUR (18,0) inklusive engångsposter.Resultatet före skatt var 141,4 MEUR (197,0) exklusive engångsposter. Resultatet före skatt var 234,4 MEUR (19,8) inklusive engångsposter.Resultatet per aktie var 0,13 EUR (0,18) exklusive engångsposter och kassamässigt resultat per aktie 0,49 EUR (0,52) exklusive engångsposter. Resultatet per aktie inklusive engångsposter var 0,33 EUR (0,07).Kassaflödet efter investeringar uppgick till 415,2 MEUR (473,8). MarknaderJämfört med tredje kvartalet 2006På den europeiska marknaden var efterfrågan på koncernens produkter något bättre än föregående kvartal. Marknaden var säsongsmässigt starkare för tryckpapperskvaliteter med stabila priser, förutom en viss priserosion för bestruket journalpapper. Efterfrågan på finpapper förstärktes i Europa. Priserna för obestruket finpapper steg och var oförändrade för bestruket finpapper under kvartalet. Efterfrågan på förpackningskartong var säsongsmässigt svagare, men marknaden för industriförpackningar var starkare. Priserna för förpackningskartong var oförändrade. Efterfrågan på träprodukter förblev god i Europa, Asien, Nordafrika och Mellanöstern. Tilltagande efterfrågan och låga lagernivåer gav stöd åt ytterligare prishöjningar på dessa marknader. I Nordamerika var efterfrågan på träprodukter fortfarande svag och priserna var dämpade. I Nordamerika förstärktes efterfrågan på tidningspapper och obestruket journalpapper under kvartalet, främst av säsongsfaktorer, men efterfrågan på bestruket journalpapper försvagades. Priserna på tidningspapper och journalpapper försämrades. Efterfrågan på bestruket finpapper försvagades och priserna föll något. I Latinamerika var efterfrågan på bestruket journalpapper betydligt bättre än föregående kvartal och priserna var stabila. I Kina var efterfrågan på bestruket finpapper svagare än föregående kvartal och prispressen ökade.Jämfört med fjärde kvartalet 2005I Europa var efterfrågan på koncernens produkter i allmänhet starkare än för ett år sedan. Efterfrågan på tidningspapper och obestruket journalpapper var starkare, men något svagare för obestruket journalpapper. Priserna var högre för tidningspapper och i stort sett oförändrade för journalpapper. Efterfrågan på bestruket finpapper var starkare än för ett år sedan, men något svagare för obestruket finpapper. Priserna på obestruket finpapper steg något, medan priserna på bestruket finpapper förblev stabila. Efterfrågan på förpackningskartong var stabil och priserna oförändrade. Efterfrågan på träprodukter var starkare och prisnivån högre än för ett år sedan. I Nordamerika var efterfrågan på journalpapper bättre, men var betydligt svagare för tidningspapper än för ett år sedan. Priserna på tidningspapper steg, medan priset på obestruket journalpapper var stabilt och priset på bestruket journalpapper gick ned. Efterfrågan på bestruket finpapper var starkare och priserna steg. I Latinamerika var efterfrågan på bestruket journalpapper betydligt bättre än för ett år sedan och priserna var stabila. I Kina förstärktes efterfrågan på bestruket finpapper under året och priserna förblev oförändrade. NyckeltalMEURQ4/0520054)Q1/06Q2/06Q3/06Q4/062006Nettoomsättning3 636,113 187,53 607,73 616,33 638,13 731,814 593,9EBITDA 1) 2)411,61 487,4463,3451,2462,8470,91 848,2Rörelseresultat 2) 120,9357,5194,1182,2195,2186,invisible">-1,0166,4-78,448,034,5170,5 Kapitalvinst, noterade aktier3,95,8136,7--2,137,6172,2 Orealiserad förändring av marknadsvärde på optionssäkringar (TSR)0,99,741,7-61,236,0-7,49,1 Orealiserad förändring av marknadsvärde på övriga finansiella poster-4,5-17,8-8,9-10,715,7-5,2-9,1 Övriga poster3,01,3-3,1-6,5-1,69,5-1,7Finansnetto, totalt-48,9-151,6115,2-149,2-8,4-37,0-79,4 Stora Enso använder Total Return Swaps (TRS) för att delvis säkra sig mot förändringar i aktiekursen för de syntetiska optioner vilka kontantregleras, som har delats ut enligt optionsprogrammen för ledande befattningshavare. Även om dessa TRS-instrument möjliggör för koncernen att delvis stabilisera framtida kassaflöden i samband med avräkningen av utestående syntetiska optioner medför de ändå vissa marknadsrisker. TRS:er kvalificerar sig inte som säkringstransaktioner, varför de periodvisa förändringarna i deras marknadsvärde måste redovisas i resultaträkningen. Finansnettot uppgick till -79,4 MEUR (-151,6), inklusive en realisationsvinst på 163,0 MEUR från försäljningen av aktierna i Sampo och Finnlines. Räntenettokostnaden ökade med 59,8 MEUR till -224,8 MEUR (-165,0), främst beroende på högre genomsnittlig nettoskuld och högre räntor. Nettot av kursvinster/-förluster på lån, valutaderivat och bankkonton var -25,1 MEUR (14,4). Övriga finansiella poster, exklusive realisationsvinsten på 163,0 MEUR, steg till 7,5 MEUR från -1,0 MEUR, främst beroende på orealiserade förändringar av marknadsvärden på finansiella instrument, inklusive total return swaps (TRS). Dessa orealiserade förändringar av marknadsvärden är icke-kassamässiga poster. Resultatet före skatt och minoritetsintressen, exklusive engångsposter, uppgick till 602,5 MEUR (273,1). Nettot av skatter uppgick till -42,6 MEUR (36,8). Skatter påverkades positivt med 102,0 MEUR i upplösta reserver från avslutade skatteärenden. Årets skattesats var 27,1 % exklusive engångsposter. Vinsten hänförlig till minoritetsintressen var 4,2 MEUR (3,7), vilket resulterade i en nettovinst på 585,0 (-111,1) MEUR hänförlig till moderbolagets aktieägare. Resultatet per aktie var 0,55 EUR (0,28) exklusive engångsposter. Resultatet per aktie inklusive engångsposter var 0,74 EUR (-0,14). Kassamässigt resultat per aktie var 1,94 EUR (1,70) exklusive engångsposter. Avkastningen på sysselsatt kapital var 6,6 % (3,3) exklusive engångsposter. Per 31 december 2006 uppgick sysselsatt kapital till 11 331,8 MEUR, en nettominskning med 346,1 MEUR. Det operativa rörelsekapitalet var 2 174,5 MEUR, en minskning med 158,5 MEUR under året på grund av lagerminskningar. KapitalstrukturMEUR Resultatet före skatt uppgick till 141,4 MEUR (197,0) exklusive engångsposter. Resultatet före skatt uppgick till 234,4 MEUR (19,8) inklusive engångsposter. Nettot av skatter uppgick till 30,4 MEUR (37,3) och påverkades positivt med 102,0 MEUR i upplösta reserver från avslutade skatteärenden, vilket gav ett nettoresultat för kvartalet på 264,8 MEUR (57,1). Vinsten hänförlig till minoritetsintressen var 1,8 MEUR (1,3), vilket resulterade i en nettovinst på 263,0 MEUR hänförlig till moderbolagets aktieägare. Resultatet per aktie var 0,13 EUR (0,18) exklusive engångsposter. Resultatet per aktie inklusive engångsposter var 0,33 EUR (0,07). Kassamässigt resultat per aktie var 0,49 EUR (0,52) exklusive engångsposter. Avkastningen på sysselsatt kapital var 6,7 % (7,0) exklusive engångsposter. Finansiering under fjärde kvartaletKassaflödet från rörelsen uppgick till 594,9 MEUR (602,5) och kassaflödet efter investeringar till 415,2 MEUR (473,8). Kassaflödet minskade främst beroende på att investeringarna ökade. Den räntebärande nettoskulden minskade till 4 233,9 MEUR. Händelser under fjärde kvartalet OktoberStora Enso inledde samtal på exklusiv basis med Arauco, ett chilenskt skogsindustriföretag, med syfte att etablera ett gemensamt ägande av vissa av Stora Enso Arapotis tillgångar i Brasilien. Även om exklusivitetsperioden gick ut den 31 januari 2007 fortsätter förhandlingarna. Stora Enso aviserade investeringar i Finland om 32,4 MEUR i en ombyggnad av färdigställningen vid Anjala Bruk och 25,3 MEUR i en ny arkskärningslinje vid Uleåborg Bruk, och i Österrike om 16,8 MEUR i ett bruk för massiva väggelement (CLE - Cross-Laminated Elements) vid Bad St. Leonhard sågverk. NovemberStora Enso Oyj sålde samtliga sina 2 209 340 aktier i Finnlines Abp för 35,5 MEUR. Aktierna utgjorde 5,43 % av det totala antalet utestående aktier i Finnlines. Aktieinnehavet i Finnlines Abp var en investering utanför Stora Ensos kärnverksamhet. Försäljningen var därmed förenlig med koncernens mål att koncentrera sina kapitalmedel på kärnverksamheterna.