Catena: Bokslutskommuniké januari - december 2006

Bokslutskommuniké januari - december 2006 Fokusering skapar fortsatt stark utveckling · Periodens hyresintäkter uppgick till 177,0 mkr (170,3 proforma motsvarande period 2005). · Periodens förvaltningsresultat exklusive kostnader för börsintroduktion uppgick till 110,2 mkr (86,6 proforma), motsvarande 9,53 kr per aktie (7,49 proforma). Periodens förvaltningsresultat inklusive kostnader för börsintroduktion på 10,7 mkr uppgick till 99,5 mkr (86,6 proforma), motsvarande 8,60 kr per aktie (7,49 proforma). · Periodens resultat före skatt uppgick till 352,5 mkr (426,6 proforma). I periodens resultat ingår orealiserade värdeförändringar i fastigheter och finansiella instrument med 253,0 mkr (340,0 proforma) samt kostnader för börsintroduktion med 10,7 mkr (0,0 pro-forma). · Periodens resultat efter skatt uppgick till 255,0 mkr (307,1 proforma) motsvarande 22,05 kr per aktie (26,56 proforma). · Aktieägartillskott har erhållits under perioden med 60,0 mkr (0,0 proforma). · Styrelsen föreslår en utdelning om 5,00 kr (-) per aktie. VD Peter Hallgren kommenterar: "Catenas första år som börsnoterat bolag är nu till ända. Första halvårets fokus på börsintroduktionen har nu övergått till att strategiskt utveckla verksamheten." "Catena har en tydlig strategi för att utveckla fastighetsbeståndet. Som ett led i denna strategi har följande aktiviteter genomförts under året: - Förvärv av fastigheten Trombonen i Mölndal, där hyresgästen bedriver bilrörelse under varumärket Ford. Förvärvet innebär en fortsatt etablering i ett handelsom-råde som vi tror på och en verksamhet som vi känner väl". - Etablering av klädhandel i Värnhem, Malmö, är ett bra exempel på förädling av fastigheter, där enklare lager- och verksamhetsytor konverteras till försäljningsytor med högre hyresintäkter som följd. - Investeringar i befintliga anläggningar som innebär uppgradering och modernisering av fastigheterna har haft en värdehöjande effekt. Dessa sänker hyresgästernas driftskostnader och våra underhållskostnader. - Letter of intent tecknades i december avseende avyttring av sex fastigheter som är belägna utanför prioriterade marknader. Försäljningen beräknas vara genom-förd under mars 2007. Vi har följt vår strategi att vara etablerade i de fyra stora tillväxtregionerna i Norden; Stockholm, Göteborg, Öresund och Oslo" För ytterligare information kontakta gärna VD Peter Hallgren, tel 031 760 09 32, eller CFO Rune Jonsson, telefon 031 760 09 35 Catena ska äga, effektivt förvalta och aktivt utveckla välbelägna handelsfastigheter som har förutsättningar att generera ett stabilt växan-de kassaflöde och en god värdetillväxt. Catenas övergripande mål är att i kraft av sin fokuserade inriktning ge aktieägarna en långsiktigt god totalavkastning genom att bli en ledande aktör med inriktning mot handelsfastigheter på ett antal strategiska orter. För mer information om Catena, besök www.catenafastigheter.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=374695&fn=wkr0001.pdf http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=374695&fn=wkr0003.pdf Hela rapporten