SWECO: SWECO AB (publ) Bokslutskommuniké 2006

SWECO AB (publ) Bokslutskommuniké 2006 Starkt resultat och kraftig tillväxt · Rörelseresultatet förbättrades med 33 procent och uppgick till 361,9 MSEK (271,6). · Rörelsemarginalen uppgick till 9,3 procent (8,1). · Nettoomsättningen ökade med 16 procent och uppgick till 3 894,7 MSEK (3 372,2). · Resultatet före skatt uppgick till 364,4 MSEK (351,2). · Resultatet efter skatt uppgick till 258,3 MSEK (274,1) och resultatet per aktie till 15,02 SEK (15,88). Föregående års finansnetto innehöll en engångspost om 79,8 MSEK motsvarande 4,72 SEK per aktie. · Styrelsen föreslår en utdelning med 7,50 SEK per aktie, en inlösen av aktier motsvarande 8,50 SEK per aktie och en aktiesplit 5:1, innebärande att en gammal aktie ersätts av fem nya. Koncernchef Mats Wäppling kommenterar: - SWECO växer under stark lönsamhet och 2006 blev det bästa året hittills. Rörelseresultatet förbättrades med 33 procent och rörelsemarginalen blev 9,3 procent. - Vi har stärkt våra positioner i Norden, bland annat inom energiområdet. Vi har också skapat goda förutsättningar för fortsatt tillväxt i östra Europa genom förvärv i Estland och Litauen. SWECO är nu den klart ledande aktören i Baltikum, där efterfrågan på våra tjänster ständigt ökar. I Baltikum och S:t Petersburgsområdet har SWECO totalt 500 konsulter som är verksamma inom vatten och miljö, infrastruktur, arkitektur, byggkonstruktion och installation. - Vår finansiella ställning är stark. Efter föreslagen utdelning uppgår soliditeten till 32 procent, vilket ger oss goda förutsättningar att vidareutveckla SWECO. - SWECOs ambition är att fortsätta växa under lönsamhet genom att intensifiera marknadsbearbetningen i Norden och expandera verksamheterna på tillväxtmarknaderna i östra Europa. Efterfrågan på SWECOs tjänster är för närvarande stor och utsikterna för 2007 bedöms som goda. För ytterligare information kontakta: Mats Wäppling, VD och Koncernchef i SWECO, 08-695 66 07, mats.wappling@sweco.se Bo Jansson, Finanschef i SWECO, 08-695 66 06, bo.jansson@sweco.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=374308&fn=wkr0001.pdf