Swedbank: Swedbank Robur prisat av internationellt analys...

Pressmeddelande 8 februari 2007 Swedbank Robur prisat av internationellt analysföretag Swedbank Robur är Nordens bästa aktieförvaltare enligt en jämförelse som det internationella analysföretaget Lipper har gjort. Swedbank Robur har vid en prisutdelning fått ta emot sammanlagt fem priser, tre för enskilda fonder, och två för bästa bolag. De bolagspriser Swedbank Robur fick ta emot var: Best Fund Group over Three Years, Mixed Assets - large. Best Fund Group over Three Years, Overall Group - large. Robur Privatiseringsfond, Norrmix och Robur Småbolagsfond Norden vann också sin respektive kategori. - Att Swedbank Robur var det fondbolag som vann överlägset flest priser och dessutom är det bästa fondbolaget generellt känns väldigt bra och visar att vår förvaltningsmodell är mycket framgångsrik, säger Mats Lagerqvist, vd Swedbank Robur. Lipper är en del av Reuters och delar ut priser till fondbolag i 21 länder runt om i världen. I går var det för första gången dags för fondbolagen på den nordiska marknaden att belönas. När Morningstar jämförde fondbetygen hos de 50 största bolagen i Europa blev Swedbank Robur bäst i Sverige och nummer sex i Europa. - Att vi nu åter igen får bevis på hur väl vi står oss i jämförelse med internationella fondbolag, och att vi faktiskt är bäst i Norden, är mycket glädjande, säger Mats Lagerqvist. Swedbank Roburs Sverigeförvaltning hamnade också på bronsplats i Morningstars utmärkelse "Årets stjärnförvaltare" tidigare i år. Sverigeförvaltningen har hamnat på prispallen fyra av de senaste fem åren, varav två gånger på guldplats. Pär Bäckman, informationschef Swedbank Robur, tfn: 070-655 92 33 Sara Hägg, presskontakt, Swedbank Robur, tfn: 0730-45 27 57 Swedbank är en ledande nordisk-baltisk bankkoncern med 8,8 miljoner privatkunder och 441 000 företagskunder i Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Koncernen har drygt 470 kontor i Sverige och ytterligare drygt 280 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i Helsingfors, Kaliningrad, Kiev, Köpenhamn, Luxemburg, Marbella, Moskva, New York, Oslo, Shanghai, St Petersburg och Tokyo. År 2005 uppgick balansomslutningen till 1 200 miljarder kronor och antalet anställda var cirka 16 000. Läs mer om Swedbank på www.swedbank.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=376082&fn=wkr0001.pdf