Aspiro: Aspiro förvärvar snabbväxande svensk community

Aspiro förvärvar snabbväxande svensk community Aspiro har idag träffat avtal om förvärv av 51 procent av aktierna i nätsajten Voolife.com. Voolife är en svensk community i ett tidigt skede med stark medlemstillväxt. Förvärvet är starten för Aspiros communitysatsning i Sverige. Bakgrund Aspiro har idag träffat avtal om att genom en nyemission i Voolife förvärva 51 procent av aktierna i bolaget. Aspiro har option på att förvärva resterande aktier under 2009. Tillskottet av kapital till Voolife ska användas för expansion och förvärvet väntas inte ha någon väsentlig påverkan på Aspiros resultat för 2007. Motiv till förvärvet För att möjliggöra framtida stark tillväxt beslutade Aspiro under 2006 att satsa på områdena mobil-TV, musik, mobil marknadsföring, söktjänster och community. Förvärvet av Voolife är starten för Aspiros communitysatsning i Sverige. - Vi tror att communities och musik kommer att bli mycket stort i mobiltelefonen. Just inom dessa områden blir också konvergensen mellan internet och mobiltelefoni väldigt tydlig. Därför kommer våra satsningar inom dessa områden att vara både webb- och mobilbaserade. Voolife är tekniskt en av Nordens mest moderna communities, med stora möjligheter för medlemmarna att exempelvis integrera med andra sajter som YouTube och Myspace, säger Johan Lenander, VD för Aspiro. Om Voolife Voolifes ambition är att vara det digitala vardagsrummet för unga människor i Skandinavien. Voolife består dels av musiksajten voolife.se och dels av kompisnätverket voolife.com. Voolife har cirka 60 000 medlemmar och allt innehåll på Voolife är användargenererat. Bolaget kommer att fortsätta att drivas som ett eget företag med kontor i Göteborg. - Det finns en hel kultur kring internationella sociala nätverk som svenska sidor är dåliga på att använda. Vi utvecklar en modern community som tar del av den nya kulturen och som ger mycket större frihet åt medlemmarna. Nu med Aspiro och tillsammans med våra användare får vi möjlighet att skapa fler roliga tjänster och en ännu bättre sajt för våra medlemmar och artister, säger John Löwbäck, grundare av Voolife. För ytterligare information, vänligen kontakta: Ann Charlotte Svensson IR- och informationschef Tel: +46 (0)709 91 80 10 E-post: anncharlotte.svensson@aspiro.com Johan Lenander VD Tel: +46 (0)708 21 80 01 E-post: johan.lenander@aspiro.com Om Aspiro Aspiro är marknadsledare i Norden inom distribution av mobila innehållstjänster. Med Aspiros tjänster kan konsumenter titta på TV i mobilen, lyssna på musik, umgås på communities, spela spel, etc. Försäljningen sker genom partnerskap med mobiloperatörer och mediebolag samt via egna webb- och wapsidor och annonsering i främst tryckta medier under varumärken som Inpoc, Cellus, Mobilehits och Boomi. Aspiro grundades 1998 och är ett smallcapbolag noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm. 2006 omsatte Aspiro 448 MSEK och har cirka 130 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Sverige med marknadskontor i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Estland, Lettland och Litauen. För mer information om Aspiro besök gärna: www.aspiro.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=375565&fn=wkr0001.pdf