TeliaSonera: Kammarrätten har beslutat om sänkning av de ...

Pressmeddelande 2007- 02- 09 Kammarrätten har beslutat om sänkning av de samtrafikpriser Tele2 krävt av TeliaSonera Kammarrätten har i två domar den 8 februari beslutat om sänkning av de historiska samtrafikpriser som Tele2 krävt av TeliaSonera. Den ena domen gäller kaskadtrafik, det vill säga trafik förmedlad via TeliaSoneras fasta nät. Den andra domen avser samtal som påbörjats i TeliaSoneras fasta och mobila nät och avslutats i Tele2:s nät. - Det är tillfredställande att Kammarrätten delat TeliaSoneras uppfattning att de priser som Tele2 begärt varit för höga. Domen kan leda till mer rimliga krav på samtrafikpriser och då skulle förutsättningarna öka att fler gamla tvister, som rör samtrafik enligt telelagen, kan avslutas genom att operatörerna kommer överens, kommenterar Anders Igel, VD och koncernchef, TeliaSonera AB. Kammarrättens domar kan komma att överklagas. För att målet skall kunnas prövas i Regeringsrätten behövs ett prövningstillstånd från Regeringsrätten. TeliaSonera kommer att lösa upp gjorda reserveringar relaterade till detta fall vilket medför en positiv resultatpåverkan före engångsposter och skatter om cirka 390 miljoner kronor för år 2006. Samtidigt har TeliaSonera en annan tidigare fordran på Tele2. Tingsrätten beslutade den 2 maj 2006 att Tele2 ska betala drygt 1 miljard kronor plus ränta till TeliaSonera för samtal som påbörjats i Tele2:s nät och avslutats i TeliaSoneras fasta och mobila nät. Som tidigare kommunicerats påverkar inte Tingsrättens beslut från maj 2006 TeliaSoneras resultat, men när Tele2 betalar påverkas kassaflödet positivt. TeliaSonera har för avsikt att kvitta betalningarna som resulterar från Kammarrättens domar den 8 februari 2007 och Tingsrättens beslut från den 2 maj 2006, vilket skulle innebära att Kammarrättens domar inte kommer att få någon negativ påverkan på TeliaSoneras kassaflöde. Ytterligare information till journalister lämnas av: TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30 TeliaSonera är det ledande kommunikationsföretaget i Norden och Baltikum. I slutet av december 2005 hade TeliaSonera 19 146 000 mobilkunder (69 887 000 inkl delägda bolag), 7 064 000 fasttelefonikunder (7 688 000 inkl delägda bolag) och 2 263 000 internetkunder (2 331 000 inkl delägda bolag). TeliaSonera är även verksam via delägda bolag i Ryssland, Turkiet och Eurasien. TeliaSonera är noterat på Stockholmsbörsen och Helsingforsbörsen. Omsättning januari-december 2005 var 87,7 miljarder SEK och antalet anställda var 28 175. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=377112&fn=wkr0001.pdf