Cloetta Fazer: Cloetta Fazers försäljning ökade under det...

Cloetta Fazers försäljning ökade under det fjärde kvartalet Försäljningen ökade under det fjärde kvartalet med två procent till 994 Mkr (973). Rörelseresultat före engångsposter blev under det fjärde kvartalet 136 Mkr (138), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 13,7 procent (14,2). Försäljningen av de prioriterade varumärkena ökade med 10 procent. Styrelsen föreslår en utdelning på 6:50 kronor (6:00). Försäljningen för helåret uppgick till 3.074 Mkr (3.071). Cloetta Fazer ökade sina marknadsandelar i både Sverige och Finland. Nettovinsten ökade till 262 Mkr (246). Rörelseresultatet före engångsposter blev 353 Mkr (369), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 11,5 procent (12,0). Ökade tillverkningskostnader och fortsatt prispress i främst Sverige är anledningen till det något minskade resultatet under kvartalet. - Under 2006 lanserade vi fler produktnyheter än någonsin tidigare och dessa stod för en betydande del av det totala antalet nyheter i branschen, säger Cloetta Fazers nytillträdde koncernchef Jesper Åberg. Denna innovationsförmåga lovar gott inför framtiden och flera intressanta produktnyheter kommer under 2007. - De stora produktionsomflyttningarna som skedde under förra året i kombination med de många nylanseringarna medförde leveransproblem med minskad försäljning som följd och dessutom ökade tillverkningskostnader. Vi kommer under 2007 att fokusera på att förbättra effektiviteten. - Försäljningen i Polen hanteras från och med årsskiftet via den återförsäljare som engagerades i december, fortsätter Jesper Åberg. Försäljningsökningarna i Danmark och Norge är glädjande och utvecklingen i Baltikum är också positiv. Från och med 2007 kommer vi också att sälja våra produkter genom eget dotterföretag i Ryssland, där vi byggt upp en försäljningsorganisation i Moskva och S:t Petersburg. De baltiska länderna, Ryssland liksom Norge och Danmark har hög prioritet inför framtiden. För ytterligare information kontakta vd och koncernchef Jesper Åberg, mobil 070-180 21 01 eller ekonomidirektör Curt Petri, mobil 070-593 21 69. www.cloettafazer.se Om Cloetta Fazer Cloetta Fazer-koncernen är Nordens ledande konfektyrföretag med en marknadsandel på cirka 22 procent. Produktionen sker i Sverige och Finland. Verksamhetens främsta styrka är de många starka varumärkena, exempelvis Karl Fazer, Kexchoklad, Dumle, Geisha, Polly och Center. Medelantalet anställda är cirka 1.600 och omsättningen uppgår till cirka 3 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=377014&fn=wkr0010.pdf Pressmeddelande som pdf