AddNodes dotterbolag Technia expanderar

Technia, den ledande nordiska leverantören av PLM-lösningar (Product Lifecycle Management) öppnar, ytterligare ett kontor i Sverige och ökar antalet internationellt placerade konsulter. Technia växte med 30 personer under 2006 och planerar att rekrytera ytterligare 30 personer under 2007.

Under 2006 växte Technia med 30 personer med varierande bakgrund, utifrån kundernas efterfrågan, från systemingenjörer till javautvecklare. Under 2007 står PLM-branschen inför ett antal nya trender, en av dessa är att allt fler företag efterfrågar övergripande PLM-lösningar med integrerade tjänster som support och underhåll. Med anledning av den växande efterfrågan kommer Technia även under 2007 att ha ett fokus på  kundanpassad rekrytering. Technia planerar att rekrytera ytterligare 30 personer under det kommande året.

- Allt fler kunder efterfrågar en heltäckande lösning där leverantörer bidrar med assistans, från idé till implementation och support. Vårt mål är att vara den totala PLM-leverantören i Norden till vilken företag kan vända sig för en heltäckande PLM-lösning. För att leva upp till det erbjudandet är inget viktigare än att jobba med rätt människor och kunna erbjuda våra kunder bästa möjliga kompetens och support, säger Bo Löwstedt, personaldirektör, Technia.

Expanderar med kontor i södra Sverige och internationellt placerade konsulter
Technia öppnar även kontor i Malmö under 2007 för att kunna erbjuda ännu bättre service till PLM-marknaden i södra Sverige. Technia kommer även att ha anställda på plats i USA och Österrike med målsättningen att etablera kontor i dessa länder framöver.

-Vi behöver finnas där våra kunder finns. Under de senaste åtta åren har vi implementerat PLM-system i fler än 36 länder. Nu tar vi nästa steg i våra expansionsplaner genom att etablera en ännu starkare internationell närvaro. Jan Thunqvist har utsetts till chef för Technia International PLM Business och kommer att leda Technias internationella expansion, säger Staffan Hanstorp, vd på Technia AB

-Jag kommer främst att fokusera på support för större, globala företag. I och med denna satsning kommer vi att få goda möjligheter att assistera dessa organisationer när de vill expandera och/eller utveckla sina PLM-lösnngar på olika platser runt om i världen, säger Jan Thunqvist, ny chef för International PLM Business, Technia AB.

Mycket stark tillväxt under 2006 för affärsområde Industrial
Technia ingår i AddNode-koncernens affärsområde Industrial som hade en fortsatt stark tillväxt under 2006 och ökade nettoomsättningen med 163% till 420 (160) MSEK.

För ytterligare information kontakta:
Staffan Hanstorp, vd, Technia AB och affärsområdeschef Industrial
Telefon: +46 733 77 24 30, e-post: staffan.hanstorp@technia.com

Bo Strandberg, VD och koncernchef AddNode AB
Tel: +46 70 536 56 08, e-post: bo.strandberg@addnode.com

Johan Andersson, IR-ansvarig AddNode
Tel: +46 70 420 58 31, johan.andersson@addnode.com

Om AddNode
AddNode erbjuder bransch- och teknologispecifika IT-lösningar som effektiviserar och utvecklar kundernas affärer. AddNode verkar inom fyra affärsområden; Industrial, Media, Process Management och Technology. AddNode är noterat på Stockholmsbörsen. Koncernen har cirka 530 anställda och verkar i Sverige, Norge, Danmark och Finland med huvudsäte i Stockholm.

Om Technia
Technia är den ledande leverantören av PLM-lösningar som skapar och hanterar produktinformation under en produkts hela livscykel för globala företag. Technia har drygt 110 anställda och är strategisk partner till över 200 företag. Företaget har kontor i Stockholm, Göteborg, Helsingfors och Oslo. Bland Technias kunder kan nämnas: Ericsson, Elcoteq, ESAB, Danaher Motion, GE Healthcare, Metso Paper, Mölnlycke Health Care, Nokia, Posten, Perkin Elmer LifeSciences, Scania, Schneider, Seco Tools och Sony Ericsson. Technia ingår i affärsområde Industrial inom AddNodekoncernen och är tillsammans med sitt systerföretag CAD-Q Nordens största PLM-leverantör. Besök gärna www.technia.com

02222120.pdf