ABB föreslår Hubertus von Grünberg till ny ordförande

Övriga styrelsemedlemmar kvarstår för omval vid bolagsstämman

2007-02-23 - ABB:s styrelse föreslår Hubertus von Grünberg att efterträda Jürgen Dormann som ordförande och meddelar att övriga styrelseledamöter kvarstår för omval.

Aktieägarna, som utser styrelsemedlemmar för en ettårsperiod, kommer att rösta om nomineringarna vid bolagsstämman den 3 maj 2007. Styrelsen föreslog enhälligt von Grünberg att ersätta Dormann som i december 2006 meddelade att han kommer att avgå i maj efter det att han fullföljt sin nuvarande period som ordförande.

Dormann kom till ABB i maj 1998 och utsågs till ordförande i november 2001. Mellan september 2002 och december 2004 arbetade han även som ABB:s koncernchef. De övriga medlemmarna i ABB:s styrelse är Roger Agnelli, Louis R. Hughes, Hans Ulrich Märki, Michel de Rosen, Michael Treschow, Bernd W. Voss och Jacob Wallenberg.

Von Grünberg har varit styrelseordförande i Continental AG i Tyskland sedan 1999 och var företagets VD och koncernchef från 1991 till juni 1999. Han började sin karriär vid Alfred Teves GmbH i Tyskland där han fortsatte en internationell karriär och blev VD och koncernchef vid ITT-Automotive Inc. i USA.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 108 000 medarbetare.

Ett foto samt CV för Hubertus von Grünberg finns på www.abb.com/news

Media Relations: